Maximaal is de hoogste waarde die je kunt bereiken.
Optimaal is de waarde waarbij iets het beste werkt.

Twee voorbeelden ter verduidelijking.

Eerste voorbeeld: de lichaamstemperatuur.
De maximale waarde is 43 °C. Daarboven raak je in levensgevaar en kun je sterven of blijvende verschijnselen houden.
De optimale waarde is de bekende 37 °C.

Tweede voorbeeld: de snelheid van een auto.
De maximale waarde is 180 km/u (bij mijn auto).
De optimale waarde hangt af van het doel.
De optimale waarde is 100 km/u als ik zo zuinig mogelijk wil rijden.
De optimale waarde is 120 km/u als ik op de snelweg zo veilig mogelijk wil rijden.
De optimale waarde is 50 km/u als ik op een doorgaande weg in de stad zo veilig mogelijk wil rijden.
Cryofiel
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Meer (maximum) is niet altijd beter; en ook minder (minimum) is net altijd beter, het hangt sterk af van waar je naar kijkt.

Bijvoorbeeld de omgevingstemperatuur voor een mens,
-20 graden is te koud, en bij +40 graden is het weer veel te warm. Het optimum zal daar dus ergens tussen liggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om het antwoord van Ihave iets te verduidelijken, onze lichaamstemperatuur kan maximaal 45 graden worden, maar het optimum is 37 graden, want wanneer we 45 graden hebben, dan liggen we ongeveer dood te gaan en dat is niet 'optimaal'.

Om een economisch voorbeeld aan te halen;
Een machine kan bijvoorbeeld 100 producten per uur maken, dit is het maximum.
Maar wanneer hij 100 producten per uur maakt moeten er 2 werknemers bij de machine staan. Echter wanneer een machine 60 producten maakt, hoeft er maar 1 werknemer bij de machine te staan.
100 producten is in dit geval de maximale waarde, maar 60 producten is de optimale waarde aangezien dit minder geld kost omdat er 1 minder werknemer is, en dit dus goedkoper (en optimaler) is.