Bewegen mannelijke en vrouwelijke bekkens verschillend?

Mannelijke en vrouwelijke bekkens ("heupen") zijn verschillend gevormd. Dat is nodig omdat vrouwen een kind moeten kunnen baren.

Heeft die verschillende vorm invloed op de manier van bewegen bij het lopen?

Stel dat een man en een vrouw hetzelfde gewicht hebben, dezelfde lengte, dezelfde lichaamsbouw, dezelfde verhoudingen, enzovoort. Stel dat ze nu beide een bekkentransplantatie laten uitvoeren, zodanig dat de man het bekken van de vrouw krijgt en andersom.

Wanneer ze zijn hersteld van de operatie, kunnen ze dan gewoon op de oude manier lopen, rennen en springen, of merken ze dat die bewegingen nu heel anders voelen, en dat de bewegingen op een andere manier verlopen?

Picture for question
Cryofiel
12 jaar geleden
in: Biologie
7.5K
Kimath
12 jaar geleden
Wat een leuke vraag :) Erg interessant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dito en vooral creatief! :))
Antoni
12 jaar geleden
Lang geleden zag ik op Internet een filmpje (of een GIF-bestand of iets dergelijks), waarin je een man en een vrouw zag lopen. Hun lichamen bestonden alleen maar uit ongeveer 20 puntjes, maar deze waren zo geplaatst dat je er duidelijk een mannenlichaam en een vrouwenlichaam in zag. Je zag door hun manier van lopen ook duidelijk de verschillen. Jammergenoeg kan ik het filmpje niet meer terugvinden. Het was erg grappig, dat je met zo'n simpele voorstelling de verschillen in manier van lopen tussen mannen en vrouwen kon zien. Of die verschillen komen door verschillen in de bekkens van mannen en vrouwen, weet ik jammergenoeg niet.

Het beste antwoord

stel dat alles weer goed 'aan is gesloten' en de prikkels tussen hersenen-spieren optimaal zal zijn.
ervanuitgaande dat de spieren van de bekken ook zijn mee getransplanteerd (anders wordt het helemaal zo'n klus) zou er een verschil ervaren kunnen worden.

de man zal al heupwiegend ontdekken dat zijn bekken beweeglijker, soepeler/leniger zijn en dat hij niet meer zo hard kan rennen als voorheen.

de vrouw zal (met haar mannelijkere manier van bewegen) ontdekken dat ze zonder vrouwelijke rondingen van haar heup makkelijker voorwaarts kan bewegen doordat de heupen smaller zijn. de spieren zijn wat korter en massiever waardoor deze meer kracht kunnen hebben en kunnen leveren. ze zal ook ontdekken dat ze minder lenig en wendbaar is. het zitten met de benen over elkaar zal dan ook heel anders voelen dan voorheen bijvoorbeeld.

de bekken bepalen namelijk ook de aanhechting/lengte en stand van de spieren.
langere spieren zijn soepeler, kortere spieren zijn stabieler.

kijk bijvoorbeeld maar naar hardlopers. als een man en vrouw exact dezelfde spiermassa en training gehad zouden hebben loop de man de vrouw er altijd uit.
vroeger was de man een jager dus hij moest snel zijn, en de vrouw moet in staat zijn om kinderen te baren.

even terug naar de personen uit je vraag:
als dit stel jaren met deze heupen en spieren zouden leven weet ik niet of het resultaat zoals omschreven blijvend is, aangezien hormonen een grote invloed hebben op de spieren (maar dat hadden topsporters en bodybuilders uiteraard al ontdekt) :)

goeie vraag!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Er vanuitgaande dat het 'nieuwe' bekken' weer exact in de loodlijn is geplaatst, wat theoretisch mogelijk zou moeten zijn, en er derhalve geen 'valse spanningen' ontstaan in het gehele fysieke stelsel, dan kan men er vanuit gaan dat het lichaam eerstens in het oude geheugen van de motoriek wil bewegen, dus op de oude manier. ( 1 millimeter verschil in stand kan al als zeer afwijkend aangevoeld worden) Dan zal de persoon in kwestie dit aanvoelen als, '...het loopt niet zoals het zou moeten, het beweegt anders...' en kan eventueel hiervan schrikken.

Echter, met een goede begeleiding, zowel fysiek als psychisch, kan men komen tot een normale functie van het bewegingsapparaat. Zou het dus geen verschil moeten hoeven uitmaken.

Het voelt in eerste instantie wel degelijk anders aan voor de persoon in kwestie. Men zal een ander motorisch geheugen moeten leren opbouwen, wat ook weer als natuurlijk gaat aanvoelen en automatisch weer in beweging gezet kan worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Dat het "nieuwe lopen" went, en op den duur automatisch gaat en zelfs natuurlijk aan gaat voelen, wil ik graag van je aannemen. Het ging mij erom OF er een verschil voelbaar is. Uit jouw antwoord begrijp ik dat dat zo is. Zou je ook kunnen uitleggen WAT dan het verschil is? Hoe zou een man zijn "nieuwe lopen" omschrijven als hij plotseling een vrouwenbekken zou hebben? Hoe zou een vrouw haar "nieuwe lopen" omschrijven als zij plotseling een mannenbekken zou hebben?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een mannenbekken is overwegend nauwer gebouwd, dus die vrouw zou het eventueel kunnen omschrijven als 'botsend' , zij 'botst' als het ware tegen haar nieuwe beperkte bewegingsvrijheid aan. (nieuwe nauwerliggende grenzen, reikwijdte van spieren en banden/pezen meegerekend) Een vrouwenbekken is overwegend ruimer gebouwd. De man zou het dan eventueel kunnen omschrijven als 'wijd' , het gevoel hebben dat zijn bewegingen 'wijder' kunnen uitslaan. (nieuwe wijderliggende grenzen, reikwijdte van spieren en banden/pezen meegerekend) Heb ik hiermee een antwoord gegeven op je vraag?
Het maakt inderdaad uit. Dat vrouwen heupwiegen tijdens het lopen en hun voeten bij het lopen meer op één lijn plaatsen dan mannen, is niet puur aangeleerd of het gevolg van het dragen van hoge hakken. Die factoren versterken alleen het verschil dat er puur lichamelijk al is.

Ook bij rennen is er verschil: het bekken van de man is hier beter voor gevormd. Bij die man en vrouw met dezelfde verhoudingen etc. is de man daardoor in het voordeel bij een hardloopwedstrijd, ook als ze dezelfde spierkracht en uithoudingsvermogen hebben. Na bekkentransplantatie en herstel zal de vrouw in het voordeel zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, vrouwelijke en mannelijke bekkens bewegen verschillend. De vorm van het bekken is inderdaad anders. Daarom kun je ook niet spreken van een gelijke lichaamsbouw. De vorm van het bekken, maar ook de banden en spieren hebben invloed op de lenigheid en dus op de manier van lopen. Zo is het vrouwelijk bekken leniger, ook met als doel een kind te kunnen baren. De verschillende manier van lopen tussen mannen en vrouwen is grotendeels aan verschil in lenigheid in heupen en ruggenwervels te wijten. Het bekken heeft daar minder invloed op.

Het lichaam kun je zien als een aaneenschakeling van spieren, banden en botten. Vrouwen zijn niet alleen in het bekken, de wervels of de heupen, maar in het algemeen leniger dan mannen. De lenigheid die een vrouw na transplantatie van het bekken in de heupen, knieen en wervels, etc. behoudt, zorgt ervoor dat de vrouw anders zal bewegen dan voorheen. Inderdaad zullen de hersenen moeten aanpassen aan de nieuwe situatie, maar de hersenen zijn zo plastisch als wat, dus het zal ze zeker lukken om op termijn een nieuwe, energetisch meest efficiënte, manier van lopen te vinden.

De oude manier van lopen zal niet langer de meest efficiente manier van lopen zijn. Dus de proefpersonen zullen er niet voor kiezen. Maar of ze op de oude manier zouden kùnnen lopen is een andere vraag.
Ik verwacht dat intern het één en ander gecompenseerd zal moeten worden om op het oog eenzelfde beweging te bereiken. De man zal zijn lumbale (lende) wervels bijvoorbeeld meer moeten stabiliseren om de lenigheid in het iliosacrale gewricht (tussen staartbeen en bekken) van zijn vrouwelijk bekken te compenseren. Aan de buitenkant zou het kunnen dat zijn beweging er dan hetzelfde uitziet als voorheen. Het zal hem wel meer energie kosten en blijven kosten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kijk vast te veel CSI en bones maar heb ooit eens begrepen dat de bepaling of een skelet ooit van een man of van een vrouw is geweest NOOIT plaatsvindt via de vorm en de stand van het bekken.

Dit schijn te bepalen te zijn aan de lengte van een bepaald bot in verhouding tot een ander bot (ergens in de benen, ik ga wel even zoeken).

Je hebt al zat antwoorden die zwaar het tegendeel beweren maar als wat ik opschrijf waar is dan is het antwoord op je vraag mogelijk dus: nee.

Toegevoegd na 3 minuten:
zie de link, ik moet toch maar minder tv kijken geloof ik
amigo
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vorm van het bekken van een man is wel degelijk anders dan dat van de vrouw. Maar ook interindividueel zijn er verschillen. Dan is niet langer relevant of een vrouw een mannelijk bekken krijgt, maar wel het feit dat de vrouw een ànder bekken krijgt. De vraag is dus niet zo gemakkelijk met nee te beantwoorden.