Wat is dit voor insect?

In onze vakantie in Drenthe kwamen we dit, voor ons, vreemde insect tegen. (zie foto)

Ik vraag me af;
1. Wat voor insect is het.
2. Kan het prikken/steken
3. Is het familie van een Hommel of Bij?

Toegevoegd na 10 minuten:
Mss wat extra info: (slecht te zien op de foto wellicht)
De rug van het beestje is (licht) groen.
En het witte onder aan is geen stuifmeel, maar gewoon haar.

Toegevoegd na 36 minuten:
Ik denk dat ik hem (glasvleugelpijlstaart) gevonden heb: http://www.vlindernet.nl/fotoalbum.php?vlinderid=413&fotoid=15704&soort=vlinder

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
4.4K

Antwoorden (7)

Dat is gewoon een bij of wesp geloof ik.
1. een wesp of bij
2. ja
3. ja
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een wesp kan het absoluut niet zijn (lichaam en vleugels), en voor een bij heeft het ook vreemde vleugels. De vleugels lijken op een vlinder...
Ovenstaand klopt niet helemaal het is namelijk een hommel, de behaarde bij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volgens mij is het een hommel of een wesp of bij . Maar het ziet er wat onduidelijk uit. Komt vast omdat ie zo snel weg vliegt..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij ziet eruit als een wesp...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijna zeker dat het hier om de kolibrievlinder gaat:

Toegevoegd na 2 minuten:
De kolibrievlinder (Macroglossum stellatarum) is een dagactieve nachtvlinder uit de familie Sphingidae, de pijlstaarten. Hij wordt ook wel Meekrapvlinder of Onrustvlinder genoemd.
fremar
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, met de voelsprietjes zit je goed, maar de kolibrievlinder heeft geen groen ruggetje. Wel een mooi beestje trouwens, ik wist niet wat ik zag toen ik hem voor 't eerst in de tuin had!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En toch dacht ik bij het zien van die foto ook gelijk aan de kolibrie vlinder. Jammer dat je 3 duimen omlaag hebt gekregen ik doe je een duim omhoog want het is dat jij dit al gezegd hebt anders zou ik het gedaan hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1, ik denk dat het 'm is.
op de foto van de vraagsteller zie je ook dat dat de vlinder niet op de bloem zit maar er boven 'hangt'. in ons gebied worden vaker trekvlinders gezien die je niet vaak tegenkomt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het lijf goed bekijkt, en de onderkant ook, dan zie je dat deze twee foto's niet overeen komen.
Dit is een soort van bij maar u hoeft er niet bang voor te zijn want ze zijn heel lief. Ik kan hem namelijk ook eens tegen en hij ging gewoon op mijn arm zitten! Dus hele lieve beesies.

Groet lot

Toegevoegd na 1 minuut:
Of een hommel kan het ook zijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het is wat ik denk, zou ik maar oppassen. De Killerwesp ook wel Hoornaar kent geen mededogen....