Hoe weet een roofdier (bijv. Een luipaard) waar zijn proois nek is?

Want dieren en mensen lijken niet op elkaar maar toch worden mensen door bijv luipaarden in de nek gebeteb, hoe weten ze dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (4)

Door zijn instinct denk ik
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
luipaarden kunnen erg goed ruiken en luipaarden hebben ook erg gevoellige voelsprieten waar deze precies dienen weet ik niet naar tijdens het jagen heeft dit een erg belangrijke rol dat is zeker
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat een luipaard kijkt waar de ogen van zijn prooi zijn en vervolgens weet hij instinctief dat er daar vlakbij een relatief zwakke en dunne plek is.

ik las ooit een verhaal dat als afweer tegen tijgers een masker op je achterhoofd met een gezicht erop behoorlijk goed werkt omdat tijgers juist van achteren aanvallen en blijkbaar kijken ze daarbij ook naar je gezicht.
amigo
12 jaar geleden
Als mens weet je (vaak) ook wel waar bij andere diersoorten de nek zit, net als we weten wat de ogen zijn en wat de poten. Als dit niet het geval is, reageren andere dieren ook verward (denk aan dieren met nep-koppen/ -ogen, die bestaan om verwarring bij andere soorten te zorgen.)
Mensen/dieren herkennen lichaamsdelen vaak automatisch, op dezelfde manier als wij een lamp als lamp herkennen, hoe die er ook uit ziet. Ik hoop dat je hier iets mee kunt!