Hoe heet deze geneeskrachige plant?

Voelt aan als een vetplant. De foto is van een jong plantje.

Toegevoegd na 26 minuten:
Het is geen bryophyllum (of broedblad) want op de volwassen versie groeien geen kleine blaadjes op het blad.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
2.3K
Kimath
12 jaar geleden
Ik zie geen foto
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welke foto?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe weet je dat hij geneeskrachtig is zonder te weten welke plant het is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha die Suzy! Goeie vraag voor 'Goeie Vraag'! Stel hem zelf, zou ik zeggen. Maar ik ga je hier teleurstellen, want ik ben niet op zoek naar het antwoord op jouw vraag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duidelijk geen goeievraag vraag daar er maar 1 persoon is die de vraag kan beantwoorden (lees de richtlijnen maar een door). Dat wil niet zeggen dat het een vreemde vraag is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huh? Het is toch een redelijke wedervraag? En nee, Stolat, dat is natuurlijk geen goeie vraag voor GV. Het is een vraag aan *jou*. En jij hoeft niet 'op zoek' te gaan naar het antwoord, ik neem aan dat je een reden hebt om te denken dat het een geneeskrachtige plant is. Ik was gewoon nieuwsgierig naar het verhaal achter jouw vraag. Je mag ook gewoon zeggen dat je het niet wílt vertellen, al begrijp ik niet wat er zo erg aan is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor alle wijsheid en betrokkenheid, maar beste mensen: dit is muggenzifterij. Het enige waarnaar ik op zoek ben, is een bruikbaar antwoord.

Het beste antwoord

Dit is één van de vele soorten bryophyllum.

Op onderstaand plaatje ter vergelijking een bryophyllum pinatum.

Toegevoegd na 6 minuten:

'pinatum' had 'pinnatum' moeten zijn.

Zoek zelf naar plaatjes van de bryophyllum - goede kans dat je dan precies jouw plantje ertussen vindt.

De bryophyllum wordt in het Nederlands ook wel Broedblad genoemd. Die naam komt van de eigenschap dat deze plant "jonkies" laat groeien op de karteltjes van de bladrand. Die "jonkies" vallen er op een gegeven moment af, vormen dan worteltjes, en groeien uit tot een nieuwe bryophyllum.

Toegevoegd na 22 minuten:

Naar aanleiding van de toevoeging dat jouw cryophyllum geen 'jonkies' maakt:

Niet alle bryophyllumsoorten maken even makkelijk 'jonkies'. Sommige vormen ze alleen in uitzonderlijke situaties, sommige vormen in de praktijk eigenlijk nooit 'jonkies'.

Toegevoegd na 1 dag:

De bryophyllum pinnatum wordt ook wel kalanchoe pinnata genoemd. Je zou eens op die naam kunnen zoeken.

De bryophyllum calycinum lijkt veel op de bryophyllum pinnatum. Aan de bryophyllum calycinum worden rustgevende eigenschappen toegekend. Weleda verkoopt homeopathische druppels van een extract van deze plant, onder de naam Bryophyllum Weleda - zie onderstaande link (waarin 'gotas' 'druppels' betekent).
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+, broedplant! Als kind vond ik dat zo prachtig, ik heb heel wat 'jonkies' geplukt en geprobeerd op te kweken, Dat ging overigens vrij makkelijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het er idd een uit die familie is zou ik er niet zomaar vanuit gaan dat het ook een geneeskrachtige plant is. Er zitten best giftige soorten in die familie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 Dank voor je moeite!
amigo
12 jaar geleden
prachtig antwoord, zeer informatief!!!