in mijn matras zitten beestjes!!

helpp ik ben op vakantie geweest maar toen ik daar de 1e nacht had geslapen had ik al een paar muggenbulten (leken het tenminste) en ik kreeg er steeds meer, we hebben alles uitlaten waaien maar dat hielp niet...
en toen ik weer naar huis ging zat er een heel eng beest op mijn schouder en ik had net schone kleren uit mijn kast aan!! kan het zijn dat ik die beestjes ook op mijn kamer heb??? en wat zijn dat voor dieren???

Toegevoegd na 1 minuut:
het jeukt trouwens heel er en mijn hele rug zit eronder.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
2.6K

Het beste antwoord

Dat klinkt als bedwantsen!

Een bedwants (Cimex lectularius) is een kleine, bloedzuigende parasiet die zich voedt met bloed van warmbloedige dieren en de mens.
De bedwants prikt door de huid, zuigt bloed en tegelijk injecteert hij verdovende en antistollende stoffen. Dat leidt tot een rode, (hevig) jeukende vlek of jeukbulten, zoals een muggenbeet.

Een bedwantsenplaag in een huis of hotel kan worden verspreid door kleding, koffers of meubilair mee te nemen naar een andere locatie. Wat vaak gebeurd is dat reizigers vanuit een 'besmet' hotel of ander verblijf in warme gebieden, bedwantsen in hun bagage meenemen naar huis.

Bedwantsen kunnen met insecticiden worden bestreden. Dit kan het beste overgelaten worden aan een gespecialiseerde firma in ongediertebestrijding, aangezien ze zich snel verspreiden en moeilijk zijn te bestrijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Zijn het niet gewoon vlooien? Dan heb je ook overal bruine korreltjes liggen wat in eerste instantie op zand lijkt. Vlooien vinden het fijn om in een warme omgeving te zijn, een bed bijvoorbeeld. Daar hoef je niet persee huisdieren voor te hebben. Buitenlucht is soms al voldoende.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk zijn het bedwantsen. Vaak nemen mensen die mee van hun vakantie tussen hun bagage als die bijv. in het hotel, waar jullie geslapen hebben, tussen de matrassen zaten.

Bedwantsen kunnen met insecticiden worden bestreden. Dit kan het beste overgelaten worden aan een gespecialiseerde firma in ongediertebestrijding, aangezien ze zich snel verspreiden en moeilijk zijn te bestrijden. Het zijn taaie beestjes die zich dankzij hun platte lichaam gemakkelijk kunnen verstoppen in de kleinste spleten van het huis en maanden zonder voedsel kunnen overleven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vermoed dat je bedwantsen hebt meegenomen vanaf je vakantieadres.
Ken je de Engelse uitdrukking 'don't let the bedbugs bite you'? Dat zijn de bedwantsen.
In Nederland komen ze, gelukkig, nauwelijks nog voor. Tegenwoordig worden ze veel aangetroffen in hotels met hoogpolige vloerbedekking, vooral New York is berucht.
De bedwants leeft van bloed van onder andere de mens, en dankt de naam aan de plek in huis waar zich doorgaans de meeste bedwantsen bevinden, namelijk in en rond het bed. De bedwants prikt met zijn steeksnuit door de huid; deze bestaat uit een buisje dat bloed zuigt en een tweede dat verdovende en antistollende stoffen injecteert. Hierdoor voelt men de beet niet en stolt het bloed minder snel, wat de stroom op gang houdt tot de wants genoeg heeft.

Bedwantsen kunnen met insecticiden worden bestreden. Dit kan het beste overgelaten worden aan een gespecialiseerde firma in ongediertebestrijding, aangezien ze zich snel verspreiden en moeilijk zijn te bestrijden. Het zijn taaie beestjes die zich dankzij hun platte lichaam gemakkelijk kunnen verstoppen in de kleinste spleten van het huis en maanden zonder voedsel kunnen overleven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk inderdaad dat er spraken is van bedwantsen.

De impact van bedwantsen
Bedwantsen leven van het bloed van mensen en andere zoogdieren. Bedwantsen kunnen ziekten overdragen, al komt dat in ons land zelden voor. De grootste overlast die ze veroorzaken bestaat uit het bijten van mensen. Een beet van een bedwants doet geen pijn. De overlast komt vooral van de jeuk, die ontstaat door de reactie van het lichaam op de beet. Het behandelen van de beten verzacht de irritatie, maar omdat het in het geval van bedwantsen vaak meerdere beten betreft, blijft het ongemak vaak erg onaangenaam. Meerdere beten en contact met bedwantsen kunnen ook leiden tot een jeukende huiduitslag of eczeem. Je kunt het beste naar de apotheek gaan en daar om advies vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zeg ook niet dat het dan meteen over is als je zo'n potje haalt. Ik zeg; Om advies vragen. (Voor als je na het stellen van deze vraag nog steeds geen goed antwoord hebt waar je raad mee kunt)..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb ik gezegt middel? Nee! Ik zeg ADVIES. Misschien weten zij wat je er mee moet doen want ik geloof dat zij er meer verstand van zullen hebben!
Eerst alles insprayen met vlooienmiddel zoals volgens de verpakking aangegeven. Als het bedwantsen zijn (die komen tegenwoordig weer voor) heb je een probleem. Bedwansten gaan nl op zoek naar hun voedsel (jij in dit geval) maar wonen ergens anders. Je kunt dan ongedierte bestrijding inschakellen, maar wat ook mogelijk is (weet alleen niet of die hier bestaan) is een getrainde hond inschakellen. Die ruiken waar de wantsen zitten en dan kun je ze daar bestrijden. Je bent er iig mooi klaar mee.