Hoe zorgt het lichaam ervoor dat het bij het inademen alleen zuurstof inneemt?

Bij het inademen zal er vast en zeker wel wat meer in de lucht zijn dan alleen zuurstof, maar hoe komt het dat wij alleen zuurstof innemen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (7)

Eigenlijk ademen we alles in maar gebruikt ons lichaam alleen de zuurstof. De rest adem je weer naar buiten met de gebruikte lucht
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zuurstof is een van de stoffen die door het membraan van de longblaasjes kan. Overigens neem je niet alleen zuurstof op. Je kan bijvoorbeeld ook koolstofmono-oxide opnemen, waardoor die je wel bekende vergiftiging kunt krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als we inademen, gaat de lucht onze longen in, dus het hele mengsel van gassen komt in de longen. In de longblaasjes stroomt het bloed heel dicht langs de lucht. Ons bloed bevat hemoglobine, en die stof bindt zich alleen met zuurstof (en kooldioxide die afgevoerd moet worden). Daarna wordt de zuurstof door ons hele lichaam getransporteerd.

Soms gaat het fout. Koolmonoxide 'lijkt' zo veel op zuurstof, dat het door hemoglobine ook wordt gebonden. Een persoon die stikt aan koolmonoxidevergiftiging, merkt als hij slaapt niet dat zijn bloed geen zuurstof opneemt, maar koolmonoxide. Het lichaam sterft aan zuurstofgebrek. Nu weet je ook meteen waarom koolmonoxide zo'n gevaarlijk gas is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je ademt zo rond de 21 % puur zuurstof en de rest is allen maal onzin van auto's , koeien scheten xD en andere stoffen ...wij ademen ook een deel van ons oude lucht weer in (zelfs lucht van andere mensen (niet teveel bij nadenken xD )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De gasmix die we inademen is wat we voor het grootste gedeelte aan gewend zijn. Dus niet alleen zuurstof. Zuivere zuurstof is niet prettig voor onze cellen, en de zuur die we in het woord zuurstof gebruiken spreekt al boekdelen. We ademen alles in en een deel is helaas dan ook verontreinigd, van zuivere zuurstof worden we ernstig ziek als we voor langere tijd minder dan 17% of meer dan 23% zuurstof inademen kan het zelfs dodelijk zijn. Dus de 21% wat we inademen is precies goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is trouwens maar goed ook dat we maar 20% zuurstof kunnen opnemen, ons lichaam kan 100% zuurstof niet aan. Zelfs in een ziekenhuis als je aan de zuurstof moet ,wegens een tekort hieraan, is het nog maar eens mengsel van 50% zuurstof 50% stikstof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien voegt het wat toe, de kans dat je een molecuul inademt, wat Julius Cesar ook heeft ingeademd is groot