Hoe kunnen vissen een een geisoleerde sloot terecht komen waar eerst geen vissen waren?

Met geisoleerde sloot bedoel ik een sloot die met geen enkel ander water in verbinding staat

Toegevoegd na 4 uur:
Het betreffende slootje is zodanig gesitueerd dat er ook geen overstroming van elders gekomen is.5 jaar terug zat er nog geen enkele vis.Als iemand zegt in 600 jaar kan veel gebeuren vraag ik me af , wat gebeurde er, hoe dan ook ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
10K

Het beste antwoord

Dit kan door transport van eitjes - neem bijvoorbeeld een modderige eendepoot, hier kunnen soms visseeitjes aan vast plakken. Als de eend dan van de rivier naar een geïsoleerd meertje of zo vliegt, kan het dus dat de eitjes in het nieuwe water terecht komt voordat deze uitkomt (hoe heet dat bij vissen?). Vervolgens doet de voortplantingsdrang van die vissen de rest.

Toegevoegd na 5 minuten:
Overstromingen is ook nog een mogelijkheid - omdat een meer of sloot nu niet in contact is met andere wateren betekent niet dat dit in het verleden niet het geval is geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duidelijk. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt +1. Je ziet dit ook met uitgegraven poelen achter de duinen gebeuren. Zo is het een poel met water, en opeens als de poel een vissenvijver. De eitjes kunnen zelfs in de vleugels van o.a. de eenden worden getransporteerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zo is dus de hele wereld bevolkt .

Andere antwoorden (4)

Ze kunnen daarin natuurlijk gekweekt of uitgezet worden, maar dat zul je niet bedoelen.
Reigers kunnen uit een ander water een visje pikken en in hun vlucht in die sloot laten vallen. Reigers verliezen nog wel eens een vis... Meeuwen trouwens ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeer waarschijnlijk worden deze meegezogen uit die andere waterbron waarmee de sloot gevuld wordt. Maar heb me dat ook wel eens afgevraagd over die gracht van het kasteel in het dorp waar wij vroeger woonde. Daar zwommen niet bepaald kleine karpers e.d. in...

Maar in 800 jaar kan natuurlijk veel gebeuren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een kasteelgracht werden ze nog wel eens uitezet. het was tevens voedsel natuurlijk. Meest voor de hand ligt toch dat ze meekomen met watervogels. Daar is ook onderzoek naar gedaan.
:)
Wel eens gehoord van vliegende vissen?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegende_vissen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De natuur vind altijd zijn weg, stel dat een reiger een zwangere vis heeft gegeten en vervolgens nog een paar vruchtbare eitjes uitpoept toevallig net in deze geisoleerde sloot. Dan ben je er toch al....