Hoe groot is de kans dat als je je haar volledig afscheert je dan een andere haarkleur krijgt? Waaraan is dat te danken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
4.1K

Het beste antwoord

Door het volledig af te scheren zal de kleur niet veranderen. Hooguit kan het langere haar wat je had al wat verkleurd zijn geweest onder invloed van zonlicht, en zal het 'nieuwe haar' in z'n originele kleur terugkomen (dus donkerder omdat er nog geen zonlicht op geschenen heeft).

Overigens kan je originele haarkleur in de loop der jaren wel veranderen. Het is afhankelijk van de hoeveelheid pigment in je lichaam, en dat kan per periode verschillen.

Ook staat de kleurvorming van haar onder invloed van voedingstoestand, gezondheid, schadelijke stoffen (roken bv) en uiteraard hoe ouder, hoe minder pigment.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Die kans is 0, je haarkleur is genetisch bepaald en er is niks wat dat kan veranderen (behalve verf dan).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nochtans had ik enkele jaren terug extreem lichtblond haar en nu donkerblond, bijna bruin...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt dan ergens anders aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
belachelijk dat er gemind wordt op dit antwoord.
Van mij een plus, want het is het enige goede antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, dat vind ik niet. Mijn haren waren in de zomer altijd lichter dan in de winter, waarschijnlijk door de zon. Nu zie ik dat niet meer zo met mijn grijze kop.
Maar als ik na de zomer naar de kapper ging had ik ineens weer donkere haren, ik denk dat als ik ze afgeschoren had, dat ze nóg donkerder geleken hadden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haarkleur kan wel zeker veranderen. Het is afhankelijk van de hoeveelheid pigment in je lichaam, en dat kan per periode verschillen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tja en ook mijn haar is van kleur veranderd zonder een extern kleurmiddel te gebruiken.
Dus ja hoor, het kan zeker wel en het gebeurt vaker dan we denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jawel, maar niet OMDAT je het hebt afgeschoren, en DAT is de vraag!
Dat effect kan alleen bereikt worden als je nu je haar geverfd hebt in een andere kleur. Na het kaalscheren groeit het nieuwe haar dan weer in je eigen originele haarkleur. Wanneer iemands haardos door meerdere kleuringen verpieterd is, is dat wel eens de enige mogelijkheid om weer normaal haar te krijgen.
Amadea
13 jaar geleden
0.0 kans dat het in een andere kleur terugkomt.

Zou wat moois zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat je zwart haar hebt en dan ineens oranje:-D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zou alleen vandaag leuk zijn :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou het zou wel anders lijken in het begin, want dicht op je hoofdhuid is de haarkleur anders. Door invloed van licht, zon, shampoo, wordt je haar altijd ietsje lichter van kleur. Je zou er raar van staan opkijken. Je haar moet dan natuurlijk wel een beetje lengte hebben als je het afscheert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wil altijd alles uit proberen, maar dit gaat me ff te ver.
Nul ,nee bijna nul ?er zijn situatie's bekend ,dat mensen door schrik ,enorme stress ,in 1nacht grijs werden ,of door een plotselinge pigment uit val . Dus het heeft dan niks met je haar scheer actie temaken ,maar een toevallig samenvallen .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je je haat scheert, blijft de haarwortel in je hoofd gewoon zitten.
Je haar zal dus in dezelfde kleur terugkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je haar dus, niet je haat...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Duidelijk dat geen van jullie het ooit geprobeerd heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee was het ook niet van plan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, nu blijft het gissen voor jullie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat heeft gissen ermee te maken? Dit is gewoon een kwestie van biologie. 'Tijdelijk wat donkerder omdat het nog niet veel zon heeft gehad' is niet hetzelfde als een compleet andere haarkleur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je SuzyQ...
Die kans is zeer klein maar wel bestaande.
Dit kan te maken hebben met de pigmentvorming die beïnvloed wordt vanwege de verandering die de kortgewiekte haartjes onderhuids teweeg brengen. De haar-wortels blijven immers nog zitten en die communiceren op 'eigen-wijze' waardoor ze hoe dan ook de rest van jouw interne huishouding beïnvloeden.

Er zijn meer dan waarschijnlijk nog andere evenwaardige verklaringen maar dit is de eerste die bij me opkwam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kortgewiekte haartjes die veranderingen teweeg brengen in op 'eigen-wijze' (dat is nou echt een schrijfwijze waar ik kriebels van krijg) communicerende haarwortels? Leg eens uit, wat betékent dat? En dan zonder semi-diepzinnige woordspelingen?
Externe factoren als zon, voeding, stress en lichamelijke veranderingen kunnen je haarkleur beïnvloeden.

Afscheren niet, tenzij je haar op vakantie door de zon veel lichter is geworden. Als je het dan thuis afscheert komt er donkerder haar voor terug. Maar dat donkere zou er sowieso komen, alleen zou het zonder scheren verborgen zijn door je gebleekte haar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De bovenste haren zijn van nature lichter van kleur, omdat de zon daar bij kan komen. Kam je je haar bijvoorbeeld in een scheiding terwijl je dat anders niet hebt, dan zie je dat de haren bij deze scheiding iets donkerder zijn.