Komen er in ons voedsel ook 'losse' aminozuren voor?

Oftewel aminozuren die geen deel uitmaken van een peptideketen. Ik heb deze bewering al vaker gehoord maar er niks zinnigs over kunnen vinden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

De meeste aminozuren zullen deel uitmaken van een peptideketen als wij eiwitten eten (bijvoorbeeld vlees).

M.b.v. het enzym peptidase wordt de keten in ons spijsverteringsstelsel in losse stukken geknipt.

Er kunnen zeker wel aminozuren "los" voorkomen, bijvoorbeeld fenylalanine (phe) of tryptofaan in chocolade.

Je zult losse aminozuren ook terug kunnen vinden in voedingssupplementen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Over het algemeen zullen "losse" aminozuren in de voeding gesynthetiseerd zijn. Het nadeel van het los innemen van aminozuren is dat je er al snel teveel van binnen krijgt omdat het geconcentreerd is.

Sommige mensen kunnen bijvoorbeeld niet tegen de smaakversterker waarin glutaminaat zit of de zoetstof aspartaam dat voor 50% uit phenylalanine bestaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Aminozuren in onze voeding krijgen we vooral binnen in de vorm van eiwitten, deze eiwitten worden in de spijsvertering weer afgebroken tot aminozuren. Dierlijke eiwitten zoals vlees, vis en zuivelproducten bevatten alle verschillende essentiële aminozuren. Dit zijn volwaardige eiwitten. De meeste koolhydraatbronnen in onze standaardvoeding (graan, rijst, bonen en noten) bevatten ook eiwitten. In plantaardige eiwitten zitten echter niet alle essentiële aminozuren, het zijn onvolwaardige eiwitten. Aminozuren die in de ene plant ontbreken, kunnen wel in de andere voorkomen. Door verschillende groente te combineren kan een vegetarische maaltijd toch alle benodigde aminozuren bevatten.

Mensen gebruiken 20 verschillende aminozuren bij het synthetiseren (maken) van eiwitten. Sommige van deze aminozuren kunnen door het menselijk lichaam niet, of niet voldoende gemaakt worden. Deze aminozuren moeten door middel van voeding in het lichaam komen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je organisch materiaal in je voedsel verwerkt, komen er in je maaltijd altijd losse amino's voor. Hoeveel hangt af van de omstandigheden; rauwkost, temperatuur, tijd na bereiding enz... Zodra organische materiaal beschadigd wordt, starten er diverse processen die de peptideketens verbreken.