Hoe kunnen honden heel snel rennen

Sommige honden kunnen sneller rennen als wij, maar hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
2.6K

Het beste antwoord

De snelle honden lopen niet, die springen (net als de mens trouwens). Maar ze hebben een lager lichaamsgewicht, en zetten met twee achterpoten tegelijk af, daarna met twee voorpoten tegelijk. Dat geeft een gebalanceerde manier van afzetten die gewoon efficienter is dan het gehobbel dat de mens doet.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Honden hebben een andere lichaamsbouw en spieropbouw dan de mens. Dat maakt dat honden dingen kunnen, die de mens niet of minder goed kan. Omgekeerd is het ook; de mens kan dingen, die een hond niet kan. Rechtop lopen bijvoorbeeld.
13 jaar geleden
door een flexibele ruggenwervel. de achterpoten kunnen ver voorbij de afdruk van de voorpoten worden geplaatst zodat de sprongkracht groter word.

de rug is dus eigenlijk een soort veer. in het filmpje kan je het duidelijk zien hoe dit werkt.