Als je zou klein was als een bacterie, zou je dan moleculen kunnen zien ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
2.4K

Het beste antwoord

Leuke vraag. Een bacterie bestaat uit één cel en daarbinnen zitten celonderdelen. De organellen. Die bestaan weer uit moleculen. Zo kan je al afleiden dat een molecuul nog vele malen kleiner is dan een bacterie.

In bijgaande link staan foto's die steeds in 10 keer inzoomen. Dan krijg je een beetje een beeld bij de formaten.

Toegevoegd na 4 minuten:
Hieronder ook een electronenmicroscopische foto van een bacterie. Je "ziet" op dit niveau de moleculen nog niet zitten. Moleculen liggen in de orde van grootte van een miljoenste van een milimeter (de nanometer). De kleinste bacteriën zijn rond 1 duizendste milimeter (micrometer).

Toegevoegd na 16 uur:
Leuk om te zien dat er in de antwoorden verschillende visies op zo'n vraag naar voren komen. Mijn antwoord gaat zeker niet in of dit mogelijk is, maar om de verhoudingen aan te geven.

Destijds is er een heel leuk boek door Natuur en techniek uitgegeven: De levende Cel, geschreven door professor de Duve. Als auteur stelt hij zichzelf voor als een duiker, ter grootte van een bacterie, die op onderzoek uitgaat in een cel. Hierdoor is het veel makkelijker in de context te begrijpen hoe de biochemische processen en celorganellen met elkaar werken. Het boek is echt een aanrader voor elke biologiedocent/student.

Om meer begrip te krijgen van hoe biochemische moleculen werken is het soms handig om deze te "zien". Daarom wordt (werd?) in het rekencentrum van de Uva/Vu (in ieder geval toen ik er studeerde in 1997), ook onderzoek naar gedaan om moleculen 3D weer te geven in een virtuele ruimte (CAVE) waarin je er zelf (met bril) in kon lopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee.

Zien doe je met een oog met meerdere receptoren ("pixels"). Een receptor komt overeen met minimaal een cel. Een bacterie is slechts een cel, dus die kan nooit een ziend oog hebben. Hooguit een lichtdetector, maar dat is wat anders.

Als je de mens, inclusief oog, zou verkleinen tot de grootte van een bacterie, lukt het ook niet. Cellen kunnen niet zo klein worden - dan passen alle benodigde atomen er niet meer in.

Als al die bezwaren er niet zouden zijn, zou je met zichtbaar licht alleen de allergrootste moleculen kunnen zien. Normale moleculen, zoals die van water, kun je met gewoon licht niet zien. De lichtgolven zijn namelijk groter dan die moleculen, waardoor reflectie en buiging niet mogelijk zijn. Met rontgenlicht begin je een kans te maken, want dat heeft een veel kortere golflengte.

(Vleermuizen gebruiken niet voor niets zulke hoge tonen voor echolocatie - die weerkaatsen wel op insecten, lage tonen doen dat niet. Met licht en moleculen werkt het precies zo.)