Is as nog bruikbaar voor de natuur?

Ik bedoel een bos staat ik de fik en alles wat over blijft is een hoop as. Toch groeit er naar verloop van tijd een fris bos uit. Er zit lijkt me een hoop vruchtbaar iets in te zitten.
Eh....geldt dat ook voor mijn bbq as? Kan dat tussen de plantjes?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

As van natuurlijk materiaal is inderdaad erg vruchtbaar. Dit behoudt zijn kracht echter niet zo heel lang, zo'n 3 of 3 jaar, waardoor je na bosbranden vaak veel van dezelfde soorten begroeiing (zoals heide) terugkrijgt.
Bbq-kolen zijn over het algemeen gewoon van hout, dus dit zou je ook gewoon kunnen gebruiken.
Kijk wel even goed op de zak voor de samenstelling van het spul, soms doen ze er chemische middelen doorheen om het langer te laten gloeien

Toegevoegd na 9 uur:
oh ja, 2 of 3 jaar, excusez moi :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het nou 3 of 3 jaar? :-P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
...schat zo'n 3
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn planten groeien voortaan als kool!

Andere antwoorden (1)

Puur as mag af en toe de tuin in, maar het mag niet voor niks niet bij het groene afval.
Bijna altijd zit er wel iets tussen wat niet goed is: aanmaakblokjes, papier, enz.
Ook ziet het er niet uit, tussen de plantjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als die as echt goed verbrande houtskool en dus echt as is, zie je daar toch weinig van tussen de plantjes. Die as is zo fijn, dat valt uitelkaar bij het eerste regenbuitje.