Ik dacht het kind, want het kind draait zelf van richting. De moeder heeft geen effect op dat moment. Als het kind van richting verandert, dus het hoofd komt dan naar beneden, dan begint de geboorte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En dan nog iets: de draaiing van de foetus komt door het lichaam van de vrouw, het is niet de baby zelf die besluit een stukje te gaan draaien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik eenk het kind want als de moeder weeen krijgt komt dat ook door het kind
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou het kind, door middel van weeën en evt het breken van het vruchtwater , de moeder bepaalt het niet ze kan het zat zijn maar ze kan niet zeggen , kom , en dan komt het. Het wil ook weleens voorkomen dat een kind erg lkkr zit en dan hulp nodig heeft van de dokters door middel van een inleiding, daarmee wordt de bevalling onnatuurlijk in gang gezet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De medische wetenschap is behoorlijk ver, en inmiddels weten we heel veel. Maar dit blijft een mysterie.

Er zijn verschillende theorieën. Eerst werd er vooral gedacht dat de bevalling begon in het lichaam van de moeder, de gedachte was dat de hypofyse oxytocine begint af te scheiden als het kindje klaar is met zijn ontwikkeling.
Maar meer en meer word er vanuit gegaan dat de baby het eerste startsignaal geeft. Het zou kunnen dat de gerijpte longetjes een enzym afscheiden die bij de moeder zorgen voor een afscheiding van prostaglandine waardoor de bevalling inzet. Weer een andere theorie gaat er vanuit dat de baby adrenaline afgeeft en door geeft aan de moeder en dat dat de bevalling triggert.

Wie het eerste signaal geeft is dus niet bekend maar waarschijnlijk de baby. Het staat wel vast dat er meerdere hormonen betrokken zijn bij die bevalling, dat zijn o.a. oxytocine, endorfine, adrenaline, prolactine en prostaglandine. Die cocktail van hormonen werkt tezamen als een heel systeem en word via de placenta over en weer doorgegeven tijdens de bevalling en de ene reactie lokt een andere reactie uit.

Ter voorbeeld de werking van oxytocine tijdens de bevalling:
Als de baby begint te komen worden de spier van de baarmoedermond uitgerekt, de zenuwen in de baarmoedermond geven d.m.v. van oxytocine een signaal door aan de hypofyse, de hypofyse zal op zijn beurt reageren door meer oxytocine te produceren, door die oxytocine zal de baarmoeder gaan samentrekken, waardoor de baarmoedermond weer verder geprikkeld raakt en een signaal doorgeeft aan de hypofyse, de hypofyse zal daardoor nog meer oxytocine aanmaken enzovoorts, het is een 'positief feedback systeem'.

Je zou zelfs nog kunnen zeggen dat niet de baby en niet de moeder maar hormonen de bevalling starten. Maar van wie was dan dat die eerste hormoonafscheiding die de rest van de kettingreactie triggerde?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt me wel het waarschijnlijkst dat het eerste signaal van de baby komt. Hoe zou het lichaam van de moeder anders kunnen 'weten' dat het kind klaar is met zijn ontwikkeling?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat lijkt mij ook, maar dat is wetenschappelijk -nog- niet aangetoond.
De moeder én het kind, want de moeder bepaald 9 maanden van te voren of er een kind komt, en het kind bepaald hoe hij/zij groeit en zijn/haar ligging in de buik van zijn/haar moeder.