Hoe komt het Friese paard aan zijn bekende uiterlijk?

Heeft dit met de natuurlijke leefomgeving te maken, zoals met veel dierenrassen? Of zijn ze met een bepaald doel zo gefokt? Of is er een zeer invloedrijke stamvader geweest die er zo uitzag waardoor alle Friese paarden erop lijken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Hey,

Nee, dit heeft vrij weinig met leefomgeving te maken. Friezen zijn heel bewust zo gefokt als dat ze nu zijn. Zo zijn ze honderden jaren geleden onder andere gekruist met Andalusiërs, wat je nog in hun bouw terug kan zien, en zijn ze via die Andalusiërs ook (ver) verwant met de Arabier. Vroeger kwam de Fries niet alleen in het zwart voor, maar ook in andere kleuren. Deze zijn er echter allemaal uitgefokt. (Bij sommige Friezen zie je nog wel dat ze een donkerbruinige gloed over zich krijgen in de zomer van de zon. Deze worden niet als goed fokproduct beschouwd. Hoe zwarter de hengst vererft (dus hoe zwart zijn veulens worden) des te beter hij wordt gevonden.

Dit is misschien een interessante link voor je: http://www.bokt.nl/wiki/Fries_paard
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Overigens: Aftekeningen mogen ook niet! Echter zie je nog wel eens een Fries met een klein wit kolletje of een witte kroonrand...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo is dat! Friezen behoren tot de categorie klassieke paarden. Jammer dat ze al op relatief jonge leeftijd versleten zijn want het is een prachtig universeel paardenras en nog uitermate vriendelijk in de omgang ook. +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!
Ik vraag me nog af waarom ze er zo uniform uitzien. Zou dat de persoonlijke smaak zijn van een invloedrijk persoon uit de fokkerij destijds? Dat hun stevige bouw van pas kwam kan ik begrijpen, maar waarom allemaal zwart, en waarom die beharing?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hey, Wat bedoel je met uniform? :$ Waarom ze allemaal een beetje het zelfde er uit zien? Voor mensen die Friezen echt kennen, lijken ze helemaal niet op elkaar :P Je hebt ze klein en groot, dik en dun, groot en klein hoofd (door de inteelt van het fokken helaas ook veel waterhoofden en andere onvolkomenheden)....Eigenlijk zijn ze net zo divers als bijvoorbeeld Arabieren van elkaar verschillen, of KWPN'ers, etc. Maar omdat ze allemaal pikzwart zijn lijken ze voor buitenstaanders (Mensen die niet heel veel in aanraking komen met het ras), allemaal op elkaar. Wij mensen vinden de Chinezen ook op elkaar lijken, en de Japanners. Als je ze leert kennen (of zelf uit China of Japan komt), vind je dat ineens niet meer. Zo werkt dat ook met paarden ;-) De stevige bouw en zo hebben ze natuurlijk wel met elkaar gemeen en de lange sokken (de lange haren bij de benen), maar dit is er echt ingefokt naar de smaak van de fokkers des tijds. Ze werden door de Romeinen gebruikt als oorlogspaarden, daar moesten ze mooi, donker, groot en sterk voor zijn. Een legeraanvoerder die komt aan rijden op een bonte shetlander, maakt nou niet bepaald indruk ^_^ De lange manen zijn gewoon traditie, je zou ze net als bij andere rassen gewoon kunnen afknippen als je wil, maar dit is niet gebruikelijk (net als dat een Fjord best lange manen kan hebben maar men het meestal uit traditie kort knipt (vanwege de dubbele kleur)) Zwart vond men blijkbaar de mooiste kleur bij de Friezen, en daarom is die behouden. Heel vroeger waren er nog veel bruine en zelfs witte friezen. De bruine kleur komt nog steeds soms voor (meestal bruine gloed). Friezen die bruin zijn mogen niet in het stamboek. Beetje lang antwoord :P Hoop dat het nu duidelijk is voor je, anders hoor ik het wel :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb wel wat verstand van paarden, maar niet van Friezen. :-) Uniform betekent inderdaad dat een hengst veulens geeft die op elkaar lijken/zelfde kenmerken vertonen.
Als je Friezen vergelijkt met andere rassen lijken ze toch erg op elkaar.
Shetlanders zien er zo uit door het ruige gebied waarin ze ontstaan zijn, later nog beinvloed door het gebruik in de mijnen waardoor ze klein gefokt zijn.
Arabieren danken hun eigenschappen aan het benodigde uithoudingsvermogen en sobere bestaan (leven van weinig voedsel en water).
KWPNers zijn heel bewust voor de sport gefokt. Maar Friezen, die lijken toch veel meer op elkaar dan de meeste andere rassen. Allemaal zwart en de beharing aan de benen en ook de manen zijn toch wel anders dan die van een KWPNer.
Ik was heel benieuwd naar de achtergrond hiervan. Een zoektocht op het internet gaf me nog niet veel duidelijkheid.
Je antwoord heeft me wel weer wat verder geholpen. Bedankt. :-)