In de westerse wereld vind nauwelijks meer natuurlijke selectie plaats bij mensen. Zijn er al merkbare gevolgen?

Ook mindervalide, minder vitale en zieke mensen planten zich voort en geven hun genen dus door, dit geld voor een groot deel van de mensen op aarde.
Dit is een vraag die denk ik nogal gevoelig ligt bij mensen.
Dus om eindeloze negatieve reacties vast voor te zijn:
Ik wil graag heel duidelijk zeggen dat ik GEEN WAARDEOORDEEL uit in deze vraag over of het een goede zaak is dat iedereen zich voort kan planten. Dus ga me alsjeblieft niet lastigvallen met dat ik nazi-ideeën heb. Die heb ik niet en daar gaat het niet over.
Ik ben benieuwd of hier serieuze onderzoeken of artikelen over zijn geschreven.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (2)

Genetische variatie en dus aanpassingsvermogen wordt in stand gehouden door: mutaties, gene flow en natuurlijke selectie (met ook seksuele selectie).
Inteelt en genetische drift zorgen er juist voor dat genetische variatie verloren gaat.
Er vindt in onze beschaving (bijna) geen natuurlijke selectie meer plaats, maar de mens evolueert wel degelijk nog steeds (mutaties vinden namelijk altijd plaats). De aanwezigheid van gene flow en de afwezigheid van natuurlijke selectie zorgen ervoor dat er onder de Homo sapiens geen soort splitsing meer plaatsvindt. De mens heeft tegenwoordig geen evolutie meer nodig om zich te kunnen aanpassen aan onze omgeving: daar hebben we onze ontwikkelde hersenen al voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar omdat er geen natuurlijke selectie meer is blijven toch ook de slechte mutaties over? De-evolueren we dan niet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er geen natuurlijke selectie plaatsvindt zullen inderdaad ook 'slechte' kenmerken overblijven, die door mutaties zijn ontstaan. Maar dit zou ik geen de-evolutie noemen: er vinden wel degelijk veranderingen plaats, alleen worden de 'slechte' kenmerken niet weg geselecteerd.
Overigens is het moeilijk te zeggen wat slechte kenmerken zijn. Een kenmerk wat je in het ene milieu een voordeel geeft, kan in een ander milieu een nadeel zijn.
Het is overigens niet zo dat er helemaal geen natuurlijke selectie meer plaatsvindt. Deze selectie wordt alleen niet meer zo sterk bepaald door de natuur.
Er vindt juist een sterke selectie plaats, doordat sommige mensentypen zich sneller voortplanten. Ik heb het idee dat seksuele selectie niet in de biologieboekjes wordt uitgelegd, want niemand schijnt in te zien dat de evolutie alleen om reproductie draait en dat overleven van het individu relatief onbelangrijk is.

Aangezien mensen sterke voorkeuren hebben voor bepaalde kenmerken bij hun partner worden als goed beoordeelde kenmerken snel geselecteerd. Dit versnelt het evolutionaire proces enorm.

Zwakke mensen zijn een relatief begrip, de grootste atleet kan bezwijken door een ziekte of darmkanker. Hoe groter de populatie met genen hoe robuuster de populatie wordt bij veranderende omstandigheden.