Zijn dieren ook miselijk in het begin van de zwangerschap?

Naar aanleiding van de vraag over het waarom van het misselijk zijn, vraag ik me af of dieren dat ook hebben?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
2.6K

Het beste antwoord

ik heb het nooit gemerkt, heb heel veel zwangere dieren gehad en gekend. Hun karakter verandert wel wat; meer in zichzelf gekeerd, minder jolig, soms ook wat snauweriger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Waarschijnlijk niet. (Het is neit te bewijzen dat het niet zo is)

Misselijkheid aan het begin van de zwangerschap is waarschijnlijk geevolueerd in mensen om te voorkomen dat de emrbyo te veel in aanraking komt met gifstoffen. Mensen experimenteren veel met hun dieet (Kan ik dit eten, en dat) wat ook blijkt uit de brede range van voedingsbronnen die we benutten. Echter, een enbryo kan hier niet goed tegen. Door een mens gevoeliger te maken voor bepaalde groepen eten zullen deze vermeden worden, en zal er meer vet verbruikt worden voor de groei.

Bij andere dieren is dit nog niet geconstateerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vrouwen die de eerste drie maanden misselijk zijn hebben vaak last van branden maagzuur. Dat wil niet zeggen dat ze voortdurend moeten spugen.

Op de vraag waarom zwangere vrouwen misselijk zijn komen diverse antwoorden binnen (zie bron). Als er biologische redenen zijn, zoals de verhoogde concentratie HCG dan zou je verwachten dat meer zoogdieren hier last van hebben. Helaas kunnen ze ons dat niet vertellen.

Nu is het wel zo dat wij als een van de weinige zoogdieren helemaal rechtop lopen (een kangeroe of mensaap daargelaten) en ik geen idee heb of dit hier ook mee te maken heeft. Maagzuur problemen komen o.a. doordat de klep tussen slokdarm en maag niet zo goed afsluit.

Het zouden ook heel goed psychomotorische invloeden kunnen zijn (zoals Marleen aangeeft in het antwoord op onderstaande bron) en dan zou het best alleen bij mensen voor kunnen komen en misschien onder mensen ook deels cultureel bepaald zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De gnoe heeft het heel erg. De eerste weken kan het dier bijna niet rechtop staan. Ze slaakt ook felle geluiden uit, vanwege de pijn. De ogen puilen ook meer uit in die beginperiode. Het wordt naarmate de zwangerschap vordert wel een stuk minder. Al wordt de ontlasting wel vloeibaarder.