Hoe kan een rups in een vlinder verranderen ( zie uitleg)

Een rups is een eigen diersoort en een vlinder ook maar hoe kan het dat twee verschillende insecten ' een' insect worden? Goede duidelijke uitleg aub BVD

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
2.2K

Antwoorden (4)

Het leven van de vlinder bestaat uit vier fases. Hij begint als eitje en wordt daarna een rups. Deze rups wordt een pop. Uit deze pop komt de volwassen vlinder. Hoe lang de fases duren verschilt per soort. Alles kan een paar weken duren, maar ook een paar maanden. Zijn leven begint dus als eitje. Dit eitje komt uit. Uit het eitje kruipt dan de rups. Deze rups eet heel veel. Hij wordt daardoor steeds groter. Zijn huid rekt niet mee. Daarom moet hij af en toe vervellen. Hij krijgt dan een nieuwe huid die iets ruimer zit. Dit gebeurt vier of vijf keer. Als hij groot en dik genoeg is, gaat hij verpoppen. Hij krijgt dan een hard velletje. Hij zit in een soort tonnetje. Sommige rupsen spinnen een lange draad om zich heen. Dat wordt een cocon genoemd. Binnenin de cocon verpopt de rups zich. Sommige soorten doen hier een week over. Andere soorten wel 6 maanden. Het lijkt alsof hij dood is, maar dat is niet zo. Er gebeurt juist van alles. Je zou kunnen zeggen: gesloten wegens verbouwing. Na een tijdje barst de pop open. De vlinder kruipt eruit. De vlinder pompt zijn vleugels op met bloed en lucht. Hij laat zijn vleugels een uurtje drogen. Daarna vliegt hij weg. Nu kan alles weer opnieuw beginnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi! Plus voor jou!
Lees eens het boek van Eric Carle "Rupsje Nooitgenoeg"!
Dan weet je precies hoe het gaat!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dag Biobitch,
Wat betekenen die vierkantjes?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
op de iPhoney zijn dat grappige emoticons.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt Stippel, deze kende ik nog niet!
De hele mooie rups is eigenlijk niets anders dan een simpele made welliswaar een hele mooie, maar het verkeerd in dezelfde fase als de made van een vlieg, dus ook de vlieg doorloopt dit stadium.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het belangrijkste dat je in gedachten moet houden is dat de genen het belangrijkst zijn voor een organisme en dat de verpakking er alleen maar is om de genen te laten reproduceren. De levensstrategie van een vlinder bestaat grofweg uit een verspreidings- en voortplantingsstadium (vlinder) en een eetstadium (rups). De vlinder is goed in het vinden van nieuwe plaatsen waar de rups kan gaan eten en de rups doet weinig meer dan eten en een plek zoeken voor de pop. De andere stadia ei en pop zijn vaak geschikt om te overwinteren, maar er zijn ook veel vlinders die trekken en alleen 's zomers in ons land aanwezig zijn.

Bij de overgang van rups naar vlinder moet zo ongeveer het hele lichaam opnieuw gemaakt worden. De weefsels van de rups ondergaan een gecontroleerde manier van doodgaan (apoptose) en de energie en bouwstenen die daarvan overblijven worden gebruikt om de vleugels, de roltong en allerlei andere organen aan te leggen die voor een vlinder van nut zijn.

Je kunt het vergelijken met een computer met twee programma's. In de genen staan beide programma's en die worden achter elkaar uitgevoerd. Door middel van hormonen wordt bepaald welke programma's wanneer worden uitgevoerd.

Mensen hebben ook wat verschillende stadia en vooral vlak na de geboorte worden veel zaken overbodig en moeten organen als longen zich heel snel ontwikkelen. De veranderingen zijn echter lang niet zo uitgesproken als bij een vlinder. Wel zie je ook bij ons dat de hormonen alle stadia bepalen, ook de overgang van kind naar volwassene.