hebben dieren besef?

bijvoorbeeld
Beseft een koe dat zij een koe is en geen paard?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
2.2K
jc54
13 jaar geleden
Zodra een koe begint te hinniken, is zij haar gevoel van eigenwaarde kwijt.

Antwoorden (12)

dit kan (tot nu toe) nooit 100 procent zeker vast gesteld worden, maar tot wat nu bekend is niet. er was laatst een hertje wat bij een groep koeien kwam, die ging alles precies hetzelfde doen. dat komt dus puur door de opvoeding (het was nog een jong hertje) , als dieren een gewone opvoeding hebben gehad merken ze het verschil met een anders soort wel op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tot op een bepaald niveau wel, ze beseffen bijvoorbeeld wie hun (lievelings)baasje is. Maar of ze weten of ze een kat, konijn of eekhoorn zijn, is moeilijk te testen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik weet is dat honden niet weten hoe groot ze zijn xD
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
natuurlijk weten ze dat niet omdat ze niet weten welke naam wij eraan hebben gegeven.
het is een vreemd middel om het besef aan te peilen vind ik. als een koe zou weten dat ie een koe is zou ie dan ook weten dat ie over zee ergens een 'cow' zou zijn of zit het dier dan in een identiteitscrisis?

dat een koe of dier niet weet welke naam we eraan hebben gekoppeld zegt niets over besef.
om het maar even bij de koeien te houden weten ze heel goed wanneer het tijd is om op stal te gaan en gemolken te worden. sterker nog, gooi de staldeuren los en ze lopen naar de goede kant van de deel en weten ook op welke plek ze staan, dus naast welke koe in de stal.

dieren die zich aan kunnen passen en dieren die je dingen aan kan leren hebben dus in ieder geval besef.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een koe weet heus wel dat zij geen paard is. Een hond weet ook dat hij geen kat is. Die woorden kennen ze natuurlijk niet maar ze weten wel dat dat andere dier niet van dezelfde soort is als zijzelf. Ze hebben dus een zeker besef.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tuurlijk wel... Je hebt zoveel voorbeelden. Bijvoorbeeld er wordt een leeuw groot gebracht in een omgeving waar geen andere leeuwen zijn. Maar die leeuw weet precies wat hij kan en moet eten. Ook al wordt hij groot gebracht naast een koe. Als hij honger heeft valt hij zelfs de persoon aan die hem opgevoed heeft. Als je hem na 3 jaar in wildernis achterlaat weet hij ook precies bij welk diersoort hij moet hoort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou niet graag zeggen dat een dier geen enkel besef heeft van zijn soort, maar misschien is dit vooral aangeleerd omdat hij binnen een groep of populatie opgroeit.
Als die groep ontbreekt wordt het minder duidelijk. Als een paard en een ezel ergens in een weide staan kunnen ze best proberen te paren. Ook bekend is dat een eend die uit het ei komt de eerste de beste die hij tegenkomt als moeder beschouwd dus ook de mens die toch absoluut niet op een eend lijkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen een dier heeft dit, ze hebben alle een instinkt. De mens is het enigste hiermee kunnen we keuze kunnen maken tussen goed en kwaad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij ons in de buurt is een weiland met schapen. Tussen die schapen loopt een kleine shetlandpony. Dat pony'tje denk dat 'ie een schaap is. Hij gedraagt zich precies hetzelfde als de kudde schapen. Als we langslopen met de hond staat het pony'tje achteraan in de kudde, met z'n neus richting de hond net als de andere schapen :)

Het ligt er denk ik sterk aan hoe het dier is opgegroeid. Als de pony in een weiland met pony's en schapen was opgegroeid had het waarschijnlijk meer omgang gehad met de pony's en had het zich zeker een pony gevoeld, maar nu weet 'ie niet beter dan dat 'ie bij de schaapjes hoort. En de schapen hebben hem geaccepteerd, blijkbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hierover is weinig bekend. Wat wel bekend is is dat sommige dieren beschikken over Mirror Self Recognition, dit wil zeggen dat dieren weten dat ze naar zichzelf kijken wanneer ze in een spiegel kijken. Dit wordt in verband gebracht met een bewustzijn. Er zijn echter maar weinig dieren die over Mirror Self Recognition beschikken: chimpansees, orang-oetans, bonobos, dolfijnen, eksters, Aziatische olifanten en natuurlijk de mens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker weten doe je het nooit, en ik kan niet komen met harde bewijzen want die heb ik niet.
Behalve dat het duidelijk te zien is als je een hond opvoed. Ik weet zeker dat dieren heel erg veel kunnen beseffen. Honden alleen al zijn tot bijzondere dingen in staat.
Min hond begrijpt misschien niet waarom ik me verdrietig voelt, maar hij voelt het wel, hier is besef voor nodig. Hij heeft het besef dat troosten helpt en kruipt tegen me aan en gaat heel lief doen, of komt naar boven als ik ziek ben.
Ik merk het aan alles wat hij begrijpt zonder daarvoor alle woorden te moeten weten.

Daarnaast zie ik hem vaak zat kijken, naar al het andere dat leeft. Min hond weet prima dat hij geen kat is (het is een held op sokken maargoed) een hond zou hij nooit op zo een manier proberen te intimideren. Hoeveel dieren zijn er ondertussen al wel in de media verschenen die hun dierbare baasje redden uit de 1 of andere benarde situatie??

Hoewel dieren duidelijk een instinctief leven leidden, vind ik zelf enige sporen van vrije wil terug en is het enigste dat ik echt niet terug heb kunnen vinden bi dieren dat mensen wel hebben deze hele maatschappij eromheen en onze duimen waardoor we die konden bouwen :p
Verder zijn er echt veel dieren die voor hun bewustzijnsniveau bijzondere dingen hebben uitgevonden.
Ook aan hun aanpassingsvermogen is te zien dat ze weldegelijk besef hebben.

En gelukkig heeft bijna alles het besef van wat het min of meer is. Hierdoor (door hoe de dieren eruit zien) heb je een non-verbale communicatie over gevaren. En zo zorgen een hoop dieren er dan ook voor dat ze neit door een ander diersoort worden opgegeten. hier heb je besef voor nodig.
ook onderzoeken met een soort kwal ik ben helaas de naam even kwijt, die is in staat vooral de kleur van zin rug te veranderen. die konden ze leren dat als hi honger had, hi een kruisje op zijn rug moest vormen. Daar heb je besef voor nodig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een groot deel van het gedrag van levende wezens komt voort uit simpelweg nadoen. Als de kudde zich verplaats volgt het kalfje automatisch de kudde om bij zijn bescherming en voedselbron te blijven (moeder koe), daarna is het gewend om altijd met de kudde mee te gaan in zijn latere leven. Het andere deel is gebaseerd op instinct, dit laatste is bijna onmogelijk om te onderdrukken omdat het over zelfbehoud gaat (o.a. welke dingen kan ik eten om te overleven, voor wie moet ik uitkijken etc.) Hiermee komt er waarschijnlijk geen vegetarische leeuw tevoorschijn, een koe die alleen opgroeit met paarden zal een gefustreerde koe worden, zij zal namelijk de paarden niet bij kunnen houden terwijl zij ervan overtuigt is dat zij zeker wel bij de paarden hoort. Zal ze andere koeien tegenkomen herkend ze visueel vermoedelijk dat niet meer als haar soort, maar misschien wel op geuren en de keuze van voedsel die overeen komen, en zij zich waarschijnlijk toch aansluiten bij de koeien, niet vanwege besef, maar meer om te overleven.