Waarvoor dient DNA-replicatie precies? En wordt er per keer slechts één kopie gemaakt van de DNA-streng?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
2.6K

Het beste antwoord

In een cel vindt eerst DNA-replicatie plaats, waarbij de oude DNA streng 1 keer wordt gekopieerd en dus twee DNA strengen ontstaan. Vervolgens vindt er celdeling plaats: in elke cel komt 1 van de 2 DNA strengen terecht. Er zijn ook cellen waarin geen DNA-replicatie en celdeling plaatsvindt. Deze cellen begeven zich in een soort 'rustfase', een fase waar de cel nooit meer uitkomt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan hersencellen en skeletspier cellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

DNA-replicatie is om nieuwe cellen te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
DNA replicatie is om bij celdeling te zorgen dat de nieuwe cellen ook weer over de juiste genetische informatie beschikken.

er wordt per keer in principe 1 kopie gemaakt omdat je het HEEL plastisch gezien je kunt voorstellen als een ritsluiting. Die bestaat uit 2 complementaire delen.

Dan ritst hij open en kan er een nieuw "tegendeel" tegenaangezet worden. Ik heb een plaatje gevonden waar je dat wel aardig aan kunt zien
Plaatje bij antwoord
amigo