Wat is het verschil tussen linksdraaiende yoghurt en rechts draaiende yoghurt?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie
19.6K

Het beste antwoord

Wat is links- en rechtsdraaiende yoghurt?
Op zich is niet de yoghurt rechts- of linksdraaiend, maar het melkzuur. Yoghurts bevatten evenveel links- als rechtsdraaiende melkzuren.
De naam komt van het effect dat deze melkzuren geven als ze onder de microscoop worden bekeken door een lichtstraal. Bij linksdraaiend melkzuur buigt de straal naar links af, bij rechtsdraaiend naar rechts.

Is linksdraaiende yoghurt gezonder dan rechtsdraaiende?
Riemen vast, hier komt even een ingewikkelde zin. Wat je moet weten, is namelijk dit: bacteriën die aan de yoghurt zijn toegevoegd breken melksuikers af. Daarbij leveren ze links- en rechtsdraaiende melkzuren af. Bevat de yoghurt waar jij net een hap van hebt genomen, meer rechtsdraaiende dan linksdraaiende melkzuren, dan verteert je lichaam die yoghurt makkelijker dan wanneer er meer linksdraaiende in hadden gezeten. Volg je het nog?

Deze snellere afbraak is de reden dat sommige mensen denken dat linksdraaiende niet goed verteerd worden door het lichaam en ongezonder zijn. En dat is weer reden voor fabrikanten om ‘rechtsdraaiende yoghurts’ op de markt te brengen. Als je gezond bent, maakt het niet uit wat voor yoghurt je eet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

lijkt me logisch..
linksdraaiende yoghurt draait linksom, en rechtsdraaiende yoghurt draait rechtsom
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat heeft met de polarisatie van de moleculen te maken.

Ga maar een lesje scheikunde volgen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
het verschil wordt bepaald door de structuur van de moleculen, bepaalde verbindingen tussen atomen (bouwstenen van de moleculen)de hoek van een dergelijke verbindingen. Als nu een groter aantal verbindingen dezelfde richting in staan (veroorzaakt door bacterien), vormt zich een links- of rechtsdraaiende yoghurt.
Schijnt overigens wel te zijn dat de bacterien, maar 1 soort yoghurt kunnen maken, dus of links, of rechts.

Linksdraaiende zou overigens ook wat langzamer verteren...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Yoghurt is een melkproduct dat op gecontroleerde manier gefermenteerd en verzuurd is. De fermentatie van de yoghurt gebeurt door het toevoegen van twee melkzuurbacteriën.

Melkzuur heeft twee stereo-isomeren, een linksdraaiende L of S en een rechtsdraaiende D of R. Sommige soorten melkzuurbacteriën maken alleen of hoofdzakelijk de L-vorm (L. casei), sommige de D-vorm (L. delbrueckii ssp bulgaricus) en sommige, beide vormen (racemisch mengsel, o.a. L. acidophilus).