Is het mogelijk door naar een onbevrucht, voor consumptie bedoeld ei te kijken meer te weten te komen over de kip die het gelegd heeft?

Zegt de kleur van de eierschaal iets over de kip?
Of de kleur van de dooier?
Kan ik zien welke soort kip het ei heeft gelegd en of ze gezond was?
Ik doel niet op de eicode.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (2)

Je kunt hooguit aan de kleur en grootte van een ei zien, van welk 'soort' kip het afkomstig is. Maar aangezien er honderden kippenrassen zijn, kun je nooit precies aangeven van welk ras het is.

De kleur van de eierschaal hangt af van de kleur van de oren van de kip. Witte eieren zijn afkomstig van kippen met wi/parelmoerkleurige oortjes. Bruine eieren zijn van kippen met rood/bruine oortjes.

De samenstelling van eieren is nagenoeg gelijk. Hooguit zal de voedingswaarde iets verschillen met kippen die scharrelen en dus alles eten en kippen die alleen granen krijgen.

Toegevoegd na 29 minuten:
Kip 1 loopt bij mij in de tuin ;)
Kip 2 is een Googel kip ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over de kleur schaal is al een goed antwoord gegeven. Dit geeft een indicatie over de lellen op de kop (niet alleen de oorlellen) van de kip. Toevoeging hierop: wist je dat Auracana kippen blauwgroene lellen en dus ook eieren leggen?!
De dooier verschilt van kleur door de voeding die de kip heeft gekregen. Eieren van legbatterijen waarbij de kippen eentonig, matige kwaliteit voedsel krijgen en verder hoogstwaarschijnlijk niet al te gezond en happy zijn, zijn vaak erg bleek van kleur. Wat niet wil zeggen dat een donkere dooier van een gezonde kip komt overigens. Maar o.a. mais en groenvoer (vooral met caroteen) geeft een sterkere gele kleur.
Door met een lamp door het ei te schijnen, kan je zien of het ei bevrucht is (scharrel/bio/eigen leg) dan zie je (beginnende) bloedvaatjes lopen en in een later stadium een vruchtje. Het rode stipje wat je soms ziet in een ei, is geen vruchtje, maar de kiemvlek. Soms kan hierbij wat bloed afkomstig uit de eileider bijzitten.
Een bevuilde eierschaal zorgt voor sneller bederf van je ei. De schaal is namelijk poreus.

Verder zal je zonder lab-onderzoek weinig meer kunnen zeggen over de samenstelling van het ei en het eventueel aanwezig zijn van ziektekiemen.