Het is te koud voor ze, en/of er is niks meer te eten. Andere vogels die juist prima overleven in zulk weer, zoals winterkoninkjes, komen hierheen in de winter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is in het noorden van de wereld voor de vogels te weinig voedsel in de winter, om toch te overleven vliegen vogels naar het zuiden. Natuurlijk is het voor het zuidelijk halfrond hetzelfde, hier vliegen de vogels dan juist weer naar het noorden als het daar winter is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet alle vogels vliegen naar het zuiden. Er zijn er ook die blijven. Sommige gaan wel naar het zuiden sommige ver en aantal ook dichtbij. Redenen zijn vaak dat bepaalt voedsel te schaars wordt. Ook de kou maakt overleven lastiger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je hebt standvogels, die blijven zitten waar ze zitten, en je hebt trekvogels, die in de winter naar het zuiden trekken.
ook heb je vogels, zoals ooievaars, waarvan sommige exemplaren trekken, en anderen blijven.
bij pure trekvogels zit het trekken in hun genen; ze kunnen niet anders.
hou je zo'n vogel in een kooi, dan zal hij rond trektijd uiterst onrustig orden, ook al heeft hij eten in overvloed.
Rieneke1
13 jaar geleden
Daar is het warmer en geen sneeuw, dus makkelijker voedsel vinden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat het zuidelijk halfrond zomer is als het op het noordelijk halfrond winter is. en in de zomer er meer voedsel dan in de winter.