Kunnen twee blanke mensen een kind krijgen met een donkere huidskleur?

huidskleur was intermediair, maar hoe zat het nou ook al weer precies en wat betekende dat ook alweer?

Het is me net even wat te lang geleden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
2.5K

Het beste antwoord

Nee.

Uitleg in detail: iedereen heeft een genotype en een fenotype.
De genen die op het DNA van het genotype liggen zorgen voor bepaalde eigenschappen. Je hebt hier ongeveer 30.000 van. Een uitvoering van een gen noem je een allel. Allellen vormen samen voor een bepaald gen.
Als je een dominant allel hebt (overheersend), dan komt altijd dat allel tot uitdrukking: dat is de baas over anderen (NOU JA, behalve bij co-dominantie, maar dat is een ander verhaal).
Goed, het allel voor zwart is dominant, dus als de baby dat heeft zou minimaal 1 van de ouders daar ook 1 of 2 van moeten hebben. Dat zou betekenen dat minimaal 1 van de ouders zwart moet zijn, omdat het een overheersend allel is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Gezien het feit dat donker dominant is kunnen twee blanke mensen _geen_ donker kind krijgen.
Twee donkere mensen kunnen echter _wel_ een blank kind krijgen!
fremar
13 jaar geleden
nee, ze zeggen dat als je bijvoorbeeld nederlandse man bent en je hebt een surinaamse vrouw dan is het kind eerst blank maar het word vanzelf bruiner ik weet niet of het waar is