Op welke manier haalt je lichaam suiker uit vet?

Alle cellen hebben suiker (glucose) nodig om deze te verbranden. Met het ATP dat vrij komt is de cel in staat om reacties in gang te zetten of te houden die energie kosten, zoals beweging.

Glucose is dus een stof die nodig is, maar wij kunnen dit suiker uit koolhydraten vrijmaken.

Als je echter veel sport en het glucoseniveau daalt zal je lichaam vetten afbreken. Op welke manier (chemische reactie) zet je lichaam vet om in suiker?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
2.8K

Het beste antwoord

Dat proces heet Gluconeogenese.
Bij de mens (want dit proces vindt niet alleen plaats bij mensen, maar ook bij dieren, planten, schimmels en miscroorganismen) vindt dit plaats in de lever en in mindere mate in de nieren.
Het voert te ver om dit zeer ingewikkelde chemische proces hier uit te leggen, want het bestaat uit maar liefst zeven reacties, waar bij elke stap enzymen als katalysator dienen.
Lees er alles over:

Toegevoegd na 49 minuten:
In de tweede link Nederlandse uitleg...
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heet het nu ketose of Gluconeogenese. En hoe kan ik dit in zeven eenvoudige stappen aan leerlingen uitleggen?
escape
13 jaar geleden
Je had er niet bijverteld dat je een antwoord in kindertaal wilde hebben. Dat zou trouwens ook vrijwel onmogelijk zijn. Maar goed, hier een document met wat plaatjes, die vinden kinderen altijd leuk:
http://rpi.edu/dept/bcbp/molbiochem/MBWeb/mb1/part2/gluconeo.htm
escape
13 jaar geleden
Kortom:
2 pyruvate + 2 NADH + 4 ATP + 2 GTP à glucose + 2 NAD+ + 4 ADP + 2 GDP + 6 Pi
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, geen kindertaal. Het is lesstof voor 6 VWO.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel zo'n afbeelding zocht ik.

Andere antwoorden (1)

Het proces heet ketose. Zie de link.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ketose_%28metabolisme%29

Toegevoegd na 1 minuut:
Bij de vetverbranding worden vetmoleculen (triacylglycerol) gesplitst in één glycerolmolecuul en drie vetzuurketens. Dit proces wordt lipolyse genoemd. Het grootste gedeelte van het lichaam is in staat vetzuren te gebruiken als alternatieve bron van energie, in een proces genaamd beta-oxidatie. Eén van de producten van beta-oxidatie is acetyl-CoA, dat gebruikt wordt in de citroenzuurcyclus. Acetyl-CoA wordt gebruikt om ketonlichamen te produceren. De ketonen acetoacetaat en β-hydroxybutyraat worden dan gebruikt voor energie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij ketose worden ketonen geproduceerd. Maar in eerste instantie wordt suiker vrijgemaakt uit de vetverbranding. In Escape's antwoord lees ik dat dit proces Gluconeogenese heet, het maken van glucose.