waarom heet het een WATERbuffel?

een buffel is een koe en leeft niet in het water.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
2.9K

Het beste antwoord

Een waterbuffel komt oorspronkelijk uit India, een heel warm land. De waterbuffel kan goed tegen kou, maar niet tegen warmte. Hij zoekt dus overdag graag een rivier of meer op om het water in te gaan.

Omdat je ze daar dus overdag veelvuldig in het water aantreft, is de naam waterbuffel ontstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

waterbuffel, ook Aziatische buffel of Indische buffel, arni, arnee of karbouw, de soort Bubalus bubalis van de Runderen. Dit Aziatisch rund is gekenmerkt door grote, plat naar achteren gebogen horens, die tot ca. 2 m lang kunnen worden. De waterbuffel is een fors gebouwd dier met een schouderhoogte van 150–185 cm en een gewicht dat kan oplopen tot meer dan 900 kg. De wilde vorm bewoont de grasjungles aan de voet van het Himalajamassief in het noorden van India, waar de dieren zich vooral aan de waterkant ophouden.

Vandaar WATERbuffel.

Toegevoegd na 4 minuten:
In het wild komt het dier voor in India, Nepal, Bhutan, Thailand en noordelijk Australië. Daarnaast wordt de karbouw veel als werkdier gehouden, bijvoorbeeld voor het ploegen van een sawah, met name in Azië, Zuid-Amerika, Noord-Afrika en Europa.

(een sawah is een rijstveld, waar mensen in water rijst verbouwen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van oorsprong komt de waterbuffel uit Azië waar het dier veel wordt gebruikt als trekdier in de rijstvelden. Al geruime tijd worden de dieren in Europa (voornamelijk Italië) gehouden voor het produceren van melk en in mindere mate voor het vlees. Het meest bekend product is de verse kaas Mozzarella, die van buffelmelk gemaakt wordt. Tenminste; de échte Mozzarella wordt van buffelmelk gemaakt en niet van koemelk.
Het klimaat in Nederland is erg geschikt voor het houden van waterbuffels, omdat een buffel niet goed tegen warmte kan. In de vrije natuur gaan ze bij hoge temperaturen daarom in de schaduw of het water liggen, vandaar ook de naam waterbuffel.
Waterbuffels zijn sterke dieren. Ze lijken op koeien, maar er zijn ook verschillen. Ze hebben namelijk een sterker ontwikkeld kuddegedrag, zijn extreem rustig en mak en houden van structuurrijk voer. En een waterbuffel vindt het heerlijk om geknuffeld te worden...
Amadea
13 jaar geleden
de buffel is graag is het water en is een rund.
in dit geval zeg de naam dus wat over de gedragingen van het dier, maar het is niet verstandig om hier altijd vanuit te gaan (los van het feit dat je er een beetje naast zat) want dat kan verwarring brengen.

bv
de antilope is nergens 'tegen' (al helemaal niet tegen lope-n)
de brulaap heeft niet altijd verdriet
een oorworm leeft niet in je oor
de bronskikker is niet van metaal
de brilslang is niet kippig....etc