Als we het nu toch over Slimme Hans en ethologie hebben zou ik graag onderstaande link aan willen geven. In een video van 9 minten krijg je een leuk inzicht in de gedragswetenschap m.b.t. dit onderwerp. De film komt uit een serie die ik vaak gebruikte in de klas.

Toegevoegd na 1 minuut:
NB. Het leuke was, dat van Osten (degene die het paard liet rekenen) het nooit als bedrog heeft opgezet. Het idee dat je op deze manier paarden en andere dieren kan laten "rekenen" heeft wel veel circusacts geinspireerd. Ik denk dat je ze tot op vandaag nog wel tegen kan komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens dit verhaal wel, of het waarheid is mag je zelf beoordelen. Dat ze slim zijn is een ding wat zeker is.

'Het beroemde paard Kluger Hans zou kunnen rekenen en tellen. In de jaren voor de eerste wereldoorlog was de schoolmeester en wiskunde leraar Wilhem von Osten zeer geïnteresseerd in het kunnen van 'Hans' en dacht hiermee zijn kunde en kunnen als leraar te bewijzen. Hij geloofde namelijk dat hij kon bewijzen dat paarden even intelligent zijn als mensen als ze maar een goede educatie kregen. Om deze hypothese te bewijzen is hij vier jaar bezig geweest om Hans les te geven. Hiervoor gebruikte hij telramen, kaarten enzovoorts. Hij probeerde Hans te leren lezen, rekenen, leerde hem geschiedenis, en andere vakken. Hij begon altijd met makkelijke problemen en werkte dan naar moeilijkere toe. Hij beloonde Hans met wortels. Hij leerde Hans ‘spreken’ door volgens een code met zijn hoef op de grond te tikken. Ja en nee vragen beantwoordde Hans door zijn hoofd omhoog en naar beneden te bewegen voor ja en naar voren en achteren voor nee. Na vier jaar training kon Hans bijna elke vraag beantwoorden die hem gesteld werd of werd opgeschreven. Hij kon zelfs vragen beantwoorden in talen die hij nooit had geleerd'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beroemd verhaal... Allang weerlegd. Het paard keek naar de reactie van zijn baas. Op het moment dat "het goede antwoord" gegeven werd, zou het paard stoppen met tellen (stamp van zijn hoef) omdat de uitdrukking op het gezicht van baasje zou veranderen. Paarden kunnen niet tellen maar kunnen wel reageren op de emoties van een mens. Dit getuigt wel van aangeboren intelligentie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk, hier hebben we het nu al een hele tijd over ; heel even heel ietsje verder kijken, en je ziet dat dit Grote Mysterie al vlak na de eerste wereldoorlog verklaard is. Die kennis ligt dus al bijna 100 jaar op straat en NOG denken mensen dat het waar was. Zie ook mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb nooit gezegd dat het waar is, ik haal alleen dit bekende voorbeeld aan. Het feit blijft staan dat paarden slim zijn, maar slim genoeg om te tellen...?
Het beroemde paard 'Kluger Hans' (de Slimme Hans) bleek alleen te kunnen 'tellen' als zijn trainer of eventueel een andere trainer/persloon in de buurt was. Helemaal alleen, zonder enig referentiekader dat hem een of ander bewust of onbewust visueel signaal gaf dat hij het gewenste aantal had bereikt, bakte hij er net zo veel van als het gemiddelde ongetrainde paard : niks.

Het daarna als 'slimme-hans-effect' gedoopte verschijnsel waarin gever en ontvanger in experimenten bijna ongemerkt en soms zelfs onbewust (visuele) signalen van elkaar oppikken is veel gebruikt om vermeende paranormale gaven te ontmaskeren. Op basis van dit effect zijn modellen ontworpen om betere dubbelblinde onderzoeken te kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed antwoord. Dit is een heel leuk voorbeeld in de gedragswetenschap ook. Leuk dat je de link legt naar dubbel blind onderzoek. +1
Nee (gevoelsmatig), en zeker niet na de verhalen hiervoor over het paardje Hans.

Mister Ed kan dat volgens mij wel, maar ik weet niet of de serie op waarheid berust...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, zelfs de indianen wisten dat al. Je kon achter een ander paard meelopen, zonder dat dit door een paard werd opgemerkt, want hij had geen idee hoeveel poten z'n soortgenoot had.
Je moest daarbij wel uit de wind blijven, dat dan weer wel.

En als paarden niet kunnen tellen, dan kunnen ze ook niet rekenen.