Hebben duiven tepels?

Toegevoegd na 3 minuten:
Zo niet, waar komt de duivenmelk dan uit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
2.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat lijkt me niet.
Het zijn immers geen zoogdieren, dus wat zou de functie van de tepels zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, het woord duivenmelkers slaat niet op de tepels of het melken zoals bij een koe. duiven zogen hun jongen niet en hebben dus hebben geen tepels. Bronnen:
- verbazing over bepaalde vragen maar toch een poging om ze uit te leggen

Het beste antwoord

Hebben Duiven Tepels?: nee.

Duivenmelk is een melkachtige substantie die in de krop van duiven wordt geproduceerd nadat de jongen uit het ei zijn gekropen. Hiermee worden de jongen de eerste dagen gevoed. Enkele dagen voordat de eieren uitkomen wordt de binnenlaag van krop van de duif dikker. Dit wordt aangezet door het hormoon prolactine, hetzelfde hormoon dat bij zoogdieren de melkproductie aanzet. Uiteindelijk laat deze laag los en komt vrij als een melk- of kaasachtige substantie welke door de jongen eruit wordt gepikt.

(Mijn antwoord was verplaats naar reactie, daarom mijn vraag duidelijker aangeduid dat ik antwoord gaf op de vraag voordat er een aanpassing werd gedaan aan de vraag, de bron is het zelfde als het vorig antwoord en het antwoord volledig op de vraag van de persoon)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Duiven hebben geen tepels.

Waar komt de zogenoemde duivenmelk dan uit waarmee moeder de duif haar jongen voedt?

Het antwoord zit iets boven fictieve tepelhoogte, namelijk in de keel van de duif. Of correcter: in de zogenoemde krop. De krop is een holte waarin voedsel tijdelijk kan worden opgeslagen om vervolgens te dienen als voeding voor het kroost.

Zodra haar jongen uit het ei kruipen, maakt moeder de duif (en trouwens ook vader duif) een melkachtige substantie aan in de krop. Met wat daadkrachtige kotsbewegingen haalt de voeder het goedje op en via de snavel wordt het overgebracht op de hapgrage jongen. Smakelijk eten!
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt!
Uhurowan, volgende keer beter :)
Nee, duiven hebben veel kwaliteiten maar geen tepels.
Duivenmelk komt bij de duivenmelkers vandaan, wij noemen dat gewoon geld.