Waarom komen trekvogels in de zomer terug naar Nederland als ze 's winters warmere oorden opzoeken?

het lijkt me logischer om het hele jaar in het zuiden te blijven

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie
1.5K

Het beste antwoord

Logica is niet altijd van toepassing op het dierenrijk. Zalm zwemt kilometers om op een bepaalde plaats eitjes te bevruchten of te plaatsen. Vogels hebben meerdere redenen:
Voedsel en temperatuur ('s winters is bijvoorbeeld de grond te hard om bij voedsel te kunnen, maar 's zomers de grond te droog in het zuiden), broedgronden (instinct 'dwingt' vogels terug te keren naar bepaalde gronden waar zij hun partners kunnen uitzoeken)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik denk dat dit vooral te maken heeft met voedsel. In de winter is het in Nederland te koud om eten te vinden....in de zomer is het in zuiden te warm om eten te vinden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In het zuiden wordt het te warm en is er minder voedsel. Als hier de planten weer bloeien komen de insecten weer en is er voedsel voor de vogels.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vogels moeten ook gewoon werken de rest van het jaar.