Welke van de onderstaande dieren kunnen wel een dag met de kop onder water blijven (de rest van het lichaam erboven) zonder te stikken?

Dit was een toetsvraag, en nadat ik een paar van die dieren op internet had ingetypt zag ik bij de meeste maar antwoorden staan als een uur etc. Dus welke is het volgens jullie?

A. Gans
B. Wesp
C. Karper
D. Walvis

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Ik zou zeggen de wesp.

Gevonden op Wikepedia

Insecten halen adem op een erg bijzondere manier, namelijk door hun achterlijf. Als je het achterlijf van een insect onder de microscoop zou leggen, zou je een heleboel kleine gaatjes zien, oftewel poriën. Deze poriën vormen het begin van een heel systeem van kleine buisjes, tracheeën genaamd. Deze werken ongeveer op dezelfde manier als de luchtpijp bij de mens. Er loopt een heel netwerk van die vertakte buisjes door hun lichaam. Via deze buisjes wordt de zuurstof in de lucht opgenomen in het lichaam. Om uit te ademen geven ze het koolzuurgas en water af door dezelfde buisjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wow, weer wat geleerd. +

Andere antwoorden (2)

walvis, die heeft zo'n spuitgat dus die hoeft zijn hoofd niet naar boven te doen
maar meen je deze vraag serieus ?

Toegevoegd na 18 seconden:
"kop"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik meen deze vraag serieus ja, en omdat een walvis een zoogdier is leek mij dat niet zo logisch
C. de karper, al zou ie niet stikken maar wel zijn huid uitdrogen, en iemand zou hem een dag vast moeten houden op een of andere manier.