Hoe behandel je een bloedneus het beste?

Zlef ga ik gewoon op mijn bed liggen (als daar de mogelijkheid voor is), dan hoef ik ook niet met doekjes te gaan klooien. Die korsten haal ik er later wel weer uit. Maar waarom wordt de schrijfhouding aangeraden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neuzenexpert Michael Jackson had het antwoord op deze vraag wel geweten.

Het beste antwoord

Bij een bloedneus moet je eerst voorzichtig snuiten,
Neus dichthouden in schrijfhouding, dus je hoofd licht voorovergebogen,door je mond ademhalen. Dit 10 minuten.
Eventueel bloed in je mond uitspugen!
Is na 10 minuten het bloeden nog niet gestopt, dan weer voorzichtig snuiten en 10 minuten neus dichthouden in schrijfhouding.
Heb je dan nog steeds een bloedneus dan moet je je huisarts raadplegen.

Het is nodig om in schrijfhouding te zitten omdat het belangrijk is dat het bloed naar buiten kan, je maag verdraagt geen bloed!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Mogelijke behandelingen van een (regelmatige) bloedneus (o.a.):
- neus dichtknijpen: eerst snuiten en dan neus aan één of twee kanten gedurende 5-10 minuten dichtdrukken vlak onder het neusbeen waar het zachte deel van de neus begint. Buig daarbij het hoofd licht voorover.
- prop watten of tampon met bloedvatvernauwend medicijn (o.a. fenylefrine, lidocaïne) in neusgat stoppen
- bloedvat dichten: chemisch (= cauteriseren) of elektrisch (= elektrocauteren) dichtschroeien van de bloedende plek
- neushuid-transplantatie
- bloedtranfusie, bij hevig bloedverlies
- homeopathie

Ik weet niet waarom de schrijfhouding wordt aangeraden.. Wellicht zodat al het bloed er wel uitkomt en niet opgepropt blijft zitten in je neus.