Bestaat er een "gewone snoeshaan"?

dit naar aanleiding van de uitdrukking "een rare / vreemde snoeshaan"

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.3K

Antwoorden (6)

Ja, die komt soms voorbij. Maar niemand weet of het een guur type is, of juist een onguur type.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, een snoeshaan is namelijk gewoon dialect - ik weet niet welk maar ik vermoed dat het originele woord uit Indonesie komt - voor man, kerel, vent, figuur, persoon, gast, knakker enzovoort. Daar heb je er een heleboel gewone van. Een vreemde snoeshaan is dus een vreemde man, kerel, vent, figuur, persoon, gast, knakker. Daar zijn er ook een heleboel van, maar die combinátie, vreemde snoeshaan, heeft het tot het algemene taalgebied geschopt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een normale eend in de bijt, dus.
Niet meer. Vandaag de dag alleen als 'vreemde snoeshaan'.
Maar vroeger wel.
Het Woordenboek der Nederlandsche Taal meldt dat 'snoeshaan' is ontleend aan het Hd. Schnauzhahn (eig. kalkoensche haan)
AWM
14 jaar geleden
nee, snoeshaan is gekoppeld aan de woorden 'vreemde' of 'rare'.
Zoals de Dikke van Dale zegt:
'verbonden met raar en vreemd: een zonderling mens, een vreemde snuiter.'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een adelijke titel volgens wikipedia:
"snoeshaan" is ontstaan uit Soesoehoenan (Susuhunan), een Javaanse adellijke titel.

Toegevoegd na 45 minuten:
Even een korte toelichting.
Deze adelijke was niet meer dan een stroman die gebruikt werd door de koloniale heersers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Het woord komt van snoeshoanne. Het woord komt in de 17de eeuw herhaalde malen voor en beteekent wellicht eig. iemand die overal met zijn neus bij is, een snuffelaar, een oude snoeper.
Ook in de huidige betekenis heeft snoeshaan de betekenis van: vreemde snuiter, rare snuiter.
Vreemde snoeshaan is dus eigenlijk dubbelop.