Welke kever heb ik gezien?

Gisteren, bij het roeien, zagen we een kever. Hij zat aanvankelijk aan de rand van een steiger, net onder water.

Bruin, lijf ongeveer 2 cm lang en ruim een halve cm breed. Op de kop twee duidelijke brede uitsteeksels van ruim een halve cm lang. We zagen die uitsteeksels eerst aan voor een soort grijpers, maar bij nader inzien waren het waarschijnlijk brede, ietwat pluizige antennes.

Heel opvallend was een lange, dunne haar of buis die vanaf het achterlijf recht naar achter liep. Die was anderhalve cm lang. Het achterlijf liep enigzins puntig toe naar die haar/buis.

De kever was vrij plat, liep redelijk snel, en verdween zonder angst aan de andere kant van de steiger weer onder de wateroppervlak. Daar bleef hij ca. 2 cm onder het water zitten.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Het beste antwoord

Het zou een rattenstaartlarve kunnen zijn als deze op een rups leek, of een waterschorpioen als deze op onderstaande afbeelding lijkt.

Misschien heb je iets aan bijgaande determinatiekaart?

Toegevoegd na 1 minuut:
Staafwants, zou ook nog kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal goed, het is een waterschorpioen! Met die zoekterm vond ik (via de latijnse naam) een mooie afbeelding op http://www.biolib.cz/en/image/id12805/ . Uitsteeksels op de kop waren dus toch grijppoten, en geen pluizige antennes - dat leek misschien zo omdat hij eerst tussen de algen aan de rand van de steiger zat, en er daardoor wat algen op het lijf zaten. Overigens, prachtige determinatiekaart - ook daarmee kwam ik meteen op de waterschorpioen uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit soort kaarten worden met veldwerk op de middelbare school gebruikt. Je kunt ze ook kopen bij infromatiecentra van staatsbosbeheer (vaak). Ze zijn erg leuk voor kinderen én volwassenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met een roeiriem mep je 'm zo dood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die reactie snap ik eerlijk gezegd niet zo goed. Het gaat hier om een niet levensbedreigende situatie van 2 cm groot ;o)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vond het eerder een intrigerend beestje, omdat ik het nooit eerder had gezien. Iets dat ik nooit heb gezien heeft een hogere kans zeldzaam te zijn dan iets dat ik vaak heb gezien. Dus dat ga ik zeker niet doodmaken. Ik heb het beestje kort op mijn hand laten lopen om het wat beter te kunnen bekijken. Toen heb ik het teruggezet op de steiger en gekeken hoe het over de rand liep en daar net onder water bleef zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Directe verwijzing naar het juiste antwoord - helemaal goed!

Andere antwoorden (2)

Ken je deze site:
http://www.gardensafari.net/dutch/grote_kevers.htm
Daar staan er een heleboel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooie link, maar waar staan dan de waterkevers ;o)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is al Juli, dan zijn de meikevers toch al weg?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien is deze op vakantie ;o) Maar belangrijkste reden dat dit hem niet kan zijn is dat een meikever vliegt en derhalve niet van water houdt.