Waarom knakt er van alles?

Vele mensen kunnen bij het opstaan hun knieen bv knakken. Bijna iedereen kan hun vingers laten knakken. Maar waarom kan iedereen dat? Ik kan bv mijn pols laten knakken wanneer ik dat wil. maar alleen mijn rechtse pols. ook mijn beide enkels kan ik laten knakken wanneer ik dat wil. Maar mijn knieen alleen perongeluk. waarom kan ik en vele mensen dat? en is dat normaal? wat gebeurd er dan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
2.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/knieen-knakken.22407
http://www.goeievraag.nl/vraag/vingers-knakken.149660

Het beste antwoord

Doordat de druk in de vloeistof (tussen je botten) daalt, krijg je plots luchtbelletjes, dat is het knakkende geluid.

In je gewrichten zit een smeervloeistof: synoviaal vocht, in dokterslatijn. Als je die gewrichten plots openrekt, daalt de druk in die vloeistof en krak … belletjes. Het duurt een tijdje voor het gas weer opgelost is, en je je knokkels opnieuw kunt doen kraken.

De ene mens ‘kraakt’ gemakkelijker dan de andere. Sommigen kunnen zichzelf helemaal geen krak ontlokken. Dat heeft te maken met de soepelheid en rekbaarheid van het gewrichtskapsel, de ‘zak’ omheen het gewricht, die het smeervocht binnen moet houden. Als dat kapsel strak aanspant, kun je het niet genoeg openrekken om voldoende onderdruk te krijgen.

Mensen met soepele gewrichten kraken het vlotst. Radiologen zien soms belletjes in de schoudergewrichten op borstkasfoto’s van baby’s die aan de armen overeind worden gehouden.
De artsen raden aan om het kraken te vermijden, omdat je gewrichtskapsel een beetje op een elastiekje lijkt: als je er maar vaak en hard genoeg aan trekt, zal het permanent uitgerekt blijven. Hierdoor kán je reuma krijgen.

http://www.technopolis.be/nl/index.php?n=4&e=360&s=365&exp=135
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De lucht tussen je kraakbeen schiet eruit. Als je dat vaker doet dan krijg je reuma en daar ben je niet blij mee;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oo,nee daar zou ik zeker nie blij mee zijn! :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie wel haha(:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken iemand en die heeft reuma aan haar voeten en het is een kind!!!!
Ze vond het leuk dat knak geluid.
Ze deed het bijna elk uur..
Je ziet wat er kan gebeuren!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie geen bronvermelding, en geen uitleg. Min = dus van mij
In mijn optiek staan de gewrichten te strak op elkaar door de spieren en de chronische spanning hierin. Daardoor hebben ze minder bewegingsvrijheid en zullen ze 'moeten' knakken om weer even vrijer te kunnen zijn.

Daarmee ligt de feitelijke oorzaak en dus ook oplossing in teveel spanningen in de spieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry, minnetje is van mij. Gewrichten staan niet "te" strak op elkaar, ze zitten precies goed op elkaar. En ze hoeven niet te knakken om "vrij" te zijn, en het heeft niks met spierspanning te maken...
Maar goed, je geeft het antwoord ook uit je eigen "optiek", wat ook weer creatief is van jou. Daar zou je dan weer een + je voor moeten krijgen ;-)
Ik kan ook van alles "knakken" ik hoef maar iets te bewegen en er knakt al weer iets. soms heb ik ook het gevoel dat ik iets moet knakken omdat het voor mijn gevoel anders niet goed zit. mijn gewrichten zijn heel soepel, zo kan ik bijvoorbeeld ook mijn sleutelbeen en mijn schouders half uit de kom halen. hier moet ik wel mee uitkijken want als hij te vaak uit de kom gaat moet ik geopereerd worden en daar heb ik ook niet zo veel zin in want ik ben nog maar 15. als ik in bed lig kan ik ook mijn ruggenwervels verschuiven. eigenlijk ben ik best wel bang dat ik hierdoor later reuma krijg. ik ben hiervoor ook al in het ziekenhuis geweest maar die zeggen dat ze er niet veel aan kunnen doen. het enigste wat misschien kon helpen was fysiotherapie, om de spieren eromheen wat strakker te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is best wel vervelend voor je. Zorg inderdaad dat je je spieren sterker maakt voor de ondersteuning van je botten. Over een jaartje heel rustig met fitness beginnen of spierversterkende groepslessen. Neemt niet weg, dat je geen antwoord hebt gegeven op de vraag. Je hebt een verhaaltje verteld over jezelf, maar we weten nog niet het antwoord op de vraag "waarom..."? Voor tips over het geven van goede antwoorden kijk even op http://www.goeievraag.nl/help/richtlijnen, zo voorkom je minnetjes, of reacties van anderen ;-)