's winters op het noordelijk halfrond hebben bomen en struiken geen bladeren produceren ze dan geen zuurstof?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
2.5K

Het beste antwoord

Zonder bladgroen wordt er geen zuurstof geproduceerd. Gelukkig zijn er ook nog wel struiken en bomen, die wel hun bladeren behouden in de winter.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

er vind bij struiken en planten ook fotosynthese plaats in de stam/takken dus het gaat gewoon door.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor fotosynthese heb je oa bladgroen nodig. En dat zit niet in de stam of takken. Dus je antwoord klopt niet
Fotosynthese (H2O + CO2 > O2 + Glucose) vind plaats in de bladeren, in het bladgroen. Als de plant deze niet heeft, vind er alleen dissimilatie plaats. Dit is verbranding van glucose voor groei en energie. In de winter houd een boom een soort van winterslaap, en doet hij even helemaal niks, geloof ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op het noordelijk halfrond zijn er veel naaldbomen en struiken. De naalden zijn voor deze boomsoorten de bladeren. Ze zijn ook groen. In alle groene gedeeltes van een boom of plant kan er fotosynthese plaatsvinden. Dus bij naaldbomen wordt er ook in de winter fotosynthese uitgevoerd. Waarom naalden? Naalden hebben een kleiner oppervlak dan bijvoorbeeld de bladeren bij de kastanje. Hoe groter het oppervlak hoe sneller de boom vocht verliest (verdampings oppervlak is dan groot).

Loofbomen laten hun bladeren vallen, omdat ze anders te veel vocht verliezen en 's winters is het moeilijker voor een boom om water uit de grond op te nemen.
Hoe overleven ze dan de winter? Een boom slaat voedingsstoffen op in hun wortelstelsel en in de stam. Daar kan een boom 's winters van leven.

Toegevoegd na 4 minuten:
Loofbomen produceren dus geen zuurstof in de winter en naaldbomen produceren wel zuurstof in de winter en dus ook op het noordelijk halfrond