Waarom zingen merels 's avonds zo lang?

Is dat omdat ze gelukkig zijn? Omdat ze een gezongen verslag van de dag doen? Om andere redenen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
13.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik las kortgeleden, dat stadsmerels een uur vroeger beginnen te zingen dan de merels op het platteland. Omdat de losbarstende spits in de steden hun gezang overstemt.

Het beste antwoord

De merels zingen 's avonds zo lang omdat het langer licht blijft. Als de zon op komt beginnen ze.

Veel vogels reageren op het langer worden van het licht. De daglichtlengte wordt door de vogels gemeten en zorgt dat de hypofyse hormonen gaat aanmaken om het paargedrag in gang te zetten. Een van de elementen in het paargedrag is de zang.

In onderstaande link wordt dit beschreven door een vogelliefhebber die uit ervaring weet wat het daglicht doet op de zang van vogels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

DE MANNETJES ZINGEN OM HUN TERRITORIUM AF TE BAKENEN.
ze zingen al vanaf ruim voor zonsopgang tot s avonds laat
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hoor je wel, hoor.
om ons te plezieren...

zo denk ik erover...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze "vertellen"elkaar , waar ze zijn en de nacht gaan doorbrengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb wel eens gehoord dat de merels zingen als er regen op komst is..let maar eens op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Merels bakenen hun territorium af met hun gezang.

Overdag moet er voedsel worden gezocht, voor henzelf en voor hun jongen. Dat is het belangrijkste, dus het afbakenen van het territorium wordt dan naar de tweede plaats geschoven.

's Avonds is het te donker om voedsel te zoeken. Dan kunnen de merels al hun tijd besteden aan het afbakenen van hun territorium.

Wat voor ons als vrolijk en ontspannend gezang klinkt, is in werkelijkheid een ordinaire imponeerpartij. Je zou de zang kunnen vertalen met

"Ik ben de grootste!"
"Wegwezen allemaal, dit is MIJN plekkie!"
"He jij daar, opgerot!"
"Hier regeer IK!"

En in het voorjaar:

"Kijk eens wijffie, hoe sterk ik ben!"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je er éen geinterviewd?
Kijk eens naar dit artikel, waarin o.a. verwezen wordr naar het boek van Jac P Thijsse Vogelzang. Daar in komt de vraag naar voren; "Waarom zingen de vogels?"