Hoe komt het dat we met maar 2 oren 'surround sound' kunnen horen?

Mijn camera met twee microfoons kan alleen stereo opnemen. Waar zit hem dan precies het verschil?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.2K

Het beste antwoord

het verplaatsen van het geluid zal het surround effect versterken waardoor lijkt dat je omgeven bent met geluiden of word omringt door geluiden.
hoe meer boxen, hoe duidelijker dit effect benadrukt kan worden.

ook is het van belang waar de boxen staan (staan ze allemaal naast elkaar maakt het niets uit) de afstand van de boxen is dus van belang omdat op deze manier je oren het geluid afzonderlijk van elkaar kunnen opnemen.

met 2 boxen is kan dit ook het geval zijn, alleen kan het effect minder zijn.
denk bijvoorbeeld aan het voorbij gaan van paard en wagen. in de ene box hoor je ze aan komen rijden (van zwak naar steeds duidelijker) en het kan zich verplaatsen naar de andere kant (box waardoor het binnenkomt zwakt het geluid af, andere box versterkt langzaam het geluid wanneer het weer afsterft)
de indruk die je krijgt. er komt een paard met wagen aan van de ene kant, het rijdt naar de andere kant en verdwijnt weer.

zou je nu nog een box hebben waar je bv een schreeuwende markt koopman hoort op de achtergrond, en een film kijken die zich in de middeleeuwen afspeelt en bij het geluid past lijkt het heel realistisch.

de oorschelp zorgt ervoor dat je geluid vanuit meerdere richtingen op kan vangen, maar je blijft idd maar met 2 oren horen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Voor surround heb je minimaal 3 speakers nodig, het ligt niet aan de hoeveelheid oren, maar aan de hoeveelheid speakers. In het dagelijks leven hoor je ook surround.. Als de bus van achter jou aan komt rijden en naar voren rijdt hoor je dat hij zich van achter naar voren verplaatst. Je kunt zelfs met 1 oor surround horen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Twee microfoons is inderdaad voldoende. Google maar eens 'virtual haircut'. Dat moet je beluisteren met koptelefoon in en ogen dicht, dan weet je precies hoe het werkt.