DNA bestaat uit 4 baseparen (jaja, eigenlijk 5), die combineren oneindig, die 4 hebben letters C,G,T,A (jaja en U). laten we zeggen dat je een streng heb van 10 baseparen, dat zijn 10^4 mogelijkheden, 10.000 combinaties dus. Nu zijn de DNAstrengen er is vele lengtes, tot 100-en baseparen lengtes dus. 100^4 is al heel veel meer; 100.000.000 mogelijke combinaties. Dus voor de verschillende lengtes EN de verschillende combinaties loopt dat ver in de duizenden miljarden mogelijke combinaties, bijna zoveel als er sterren zijn wellicht.

Toegevoegd op 29-06-2009 15:01:56
100 miljoen baseparen is zelfs mogelij, dan wordt het al 100.000.000^4, dan wordt het een 1 met 32 nullen, da's echt heel veul.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ontelbaar.

DNA bestaat uit zoveel baseparen, dat het aantal combinaties extreem hoog is. BV, het eerste chromosoom bij mensen is 220 miljoen baseparen lang. Bedenk dan dat er meerdere mogelijkheiden zijn per basepaar en je zit op serieus grote voeveelheden informatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En dan heb je het alleen over menselijke DNA. Een beetje anders hier, beetje anders daar en je hebt een compleet ander dierensoort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk, om het logisch te houden, dat er net zoveel DNA's zijn, alsdat er levende wezens op deze aardbol bestaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus als ik dood ga, dan komt er weer iemand anders met mijn DNA op de wereld?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dan komt er weer iemand op de wereld met een ander DNA. DNA is volgens mij ontelbaar.
Alleen een eeneiige tweeling of een kloon heeft identiek DNA. Maar een groot deel van het DNA bevat geen code voor bouwstenen. Vooral die DNS stukken muteren wat vaker (zonder schade te berokkenen).

Je kunt gerust stellen dat elk organisme over ander DNA beschikt als je kijkt naar de verschillen in baseparen. Het DNA zelf is als molecuul ontzettend generiek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh ja, er treden ook zeker mutaties op. Ik bedoelde meer in het algemeen het genotype zelf. Dat is behoorlijk identiek.