Ziet een hond nou echt zwart/wit ? En hoort hij echt alles tien keer harder dan wij ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
3.7K

Antwoorden (2)

nee, een hond heeft problemen rood en groen uit elkaar te houden, verder ziet hij gewoon kleuren.
verder hoort hij niet 10x harder, maar zijn gehoorbereik is veel groter dan dat van ons.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed antwoord, duidelijk ook!! :D aanvulling op gehoor, ze horen hogere tonen, maar niet harder inderdaad. +
zichtsveld hond:
Honden zijn rood-groen kleurenblind. Vergeleken met de mens ziet de hond een meer heldere en minder gedetailleerde wereld. Het perifere gezichtsvermogen is beter dan dat van de mens (honden zien meer van de wereld), maar afstanden kunnen juist weer niet zo goed worden ingeschat. Honden blinken uit in het 's nachts zien en het waarnemen van bewegende objecten. Figuur 1 laat een grove schatting zien van wat honden en mensen mogelijk zien als ze naar onderstaand kleuren spectrum zouden kijken. (het elektromagnetisch spectrum).

gehoor hond
Het gehoor is bij de hond sterk ontwikkeld. Hij kan hogere frequenties waarnemen dan de mens. Het bereik ligt bij een optimaal gehoor:
Mens ~ 20 - 20.000 Hz, maximale gevoeligheid tussen 1000 en 4000 Hz.
Hond ~ 15 - 50.000 Hz (sommige bronnen spreken zelfs van 100.000 Hz), maximale gevoeligheid rond 8000 Hz. Honden zijn verder in staat over een afstand van 25 meter frequenties rond de 1 à 2 Hz te horen.
De beweeglijke oorschelpen van de hond maken het mogelijk om een geluid driedimensionaal te lokaliseren; hij kan dat daarom veel beter dan de mens. Een hond kan de richting waaruit een geluid komt met een afwijking van 2% bepalen (bij de mens meer dan 15%). Bij de beweging van de hondenoren zijn niet minder dan 17 spieren betrokken.
Honden met hangoren hebben een iets zwakker vermogen om geluid te lokaliseren. De oren hebben echter naast hun fysieke functie ook een belangrijke taak bij de communicatie met andere honden, en met de mens. Ook op dit punt zijn honden met hangoren dus enigszins in het nadeel.