Hoe krijg je een steenmarter weg uit je huis?

Het beest is beschermd, dus je mag het niet doden. Wel wegjagen. Maar het zijn erg hardnekkige dieren; als ze eenmaal hun plek gekozen hebben krijg je ze niet meer weg. Ze knagen van alles kapot en de overlast door poep en pis is ook niet mis!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
2.4K

Het beste antwoord

ik denk dat je het beste kunt zorgen dat de toegangsweg naar zijn verblijfplaats wordt afgesloten, als dat mogelijk is... let op het achterblijven van jongen... als de moeder ze verplaatst is een goed moment om ingangswegen af te sluiten...
en roep de hulp in van de gemeente, die moeten zorgen voor dit soort gevallen van overlast door beschermde dieren...

Toegevoegd op 28-06-2009 13:04:20
Geur- en lawaaioverlast door steenmarters treedt vooral op wanneer een moeder steenmarter met haar kroost van 2 tot 7 jongen een zolder heeft uitgekozen als favoriete stekje. Jongen van 2-3 maand oud zijn verzot op spelen, en ze doen dit vooral ’s nachts wanneer de eigenaar van het huis graag wat slaapt. ’s Nachts is het ook stiller dan overdag, waardoor de herrie die steenmarters kunnen maken nog meer opvalt. Steenmarters zijn zindelijke dieren: ze deponeren hun lange, worstachtige uitwerpselen steeds op dezelfde plaats, in de zogenaamde ‘latrines’. Hierdoor houden ze weliswaar hun omgeving net, maar de opstapeling van uitwerpselen kan na een tijdje wel gaan ruiken. Ook geuroverlast door prooiresten kan een probleem vormen.
Om deze overlast tegen te gaan, moet de steenmarter van de zolder verjaagd worden. Dit kan door hem te verstoren door lawaai te maken, materiaal te verplaatsen of geurstoffen (restjes parfum of speciale marterspray) aan te brengen. Wanneer het gelukt is de steenmarter te verjagen, probeer je best de toegang tot de zolder af te sluiten. Indien je dit niet doet, heb je een paar dagen later of het seizoen daarop ongetwijfeld weer hetzelfde probleem. Een geschikte locatie valt namelijk altijd in de smaak en wordt daarbij ook nog eens snel teruggevonden via geursporen achtergelaten door de voorganger. Zorg er bij de afsluiting van de zolder echter steeds voor dat je zeker bent dat de dieren buiten zijn. Opgesloten steenmarters kunnen sterven en nadien door ontbinding voor nog meer stankoverlast zorgen dan de levende dieren al deden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Mijn ouders hebben last gehad van een steenmarter, heel vervelend inderdaad! Het kan een regelrechte ramp worden als je niet meteen maatregelen neemt.

Mijn ouders hebben destijds de gemeente gebeld. Er is toen iemand van de Ongediertebestrijding gekomen met specialistische kennis en vangmiddelen.

Ik zou morgen direct bellen als ik jou was, succes ermee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weg pesten met knalharde geluiden; ik heb er eens een verbannen met vuurwerk.
Na een stuk of zes kanonslagen heb ik 'm nooit meer gezien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien doet de ongediertebestrijding van de gemeente hier iets aan. Maar als het een beschermde diersoort is valt hij niet onder ongedierte, vrees ik. Probeer anders de dierenbescherming.

Sucses toegewenst.
14 jaar geleden
Ha, die Wilma;

Steenmarters schijnen net als veel anbdere knaagdieren overgevoelig te zijn voor hoogfrequente geluiden. Er zijn speciale apparaatjes in die handel die zulke signalen uitzenden om ongedierte te verjagen, maar misschien dat het met een test-CD en je geluidsinstallatie ook wel wil lukken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vervelende beesten. Bijten ook kabels door onder je motorkap. Lekker warm...

Wat ooit bij mij lukte om een kat weg te jagen was ammoniak uitgieten waar die zijn behoefte deed. Ik heb dat beest nooit meer gezien. De geur van ammoniak is heel erg vervelend en zou volgens mij gewoon moeten werken bij allerlei soorten beesten.

En als dat niet lukt, pak je een knuppel... :O Oh nee, dat mag niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet het niet zeker maar je kan de dierenbescherming bellen of een soort club voor die beschermde diersoorten. Je kunt hem ook lokkenmet een geurtje dat hem aantrekt en zo ergen in het bos waar hij veilig is vrijlaten? dit antwoord staat er al in maar ik heb een bron gezocht wat je veel informatie geeft: