Waarom heeft een Vliegend Hert van die 'ankertjes' aan het uiteinde van zijn pootjes?

Hij leeft voornamelijk tussen oud, dood en vermolmd eikenhout, en heeft ze daarom niet nodig, ze zijn eerder een handicap voor het insect.

(foto uit eigen collectie)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooie foto!

Het beste antwoord

Ondanks je toevoeging denk ik toch dat de ankertjes nodig zijn voor de grip. Veel insecten hebben een algemeen bouwplan.

De voet (tarsus) heeft meestal zuigvoetjes voor insecten die op gladde oppervlakten lopen en haakjes bij insecten die op ruwe oppervlakten lopen.

Toegevoegd op 27-06-2009 22:54:33
Ik vraag me trouwens af waarom het een handicap is in dood hout. Dood vermolmd hout is niet heel los. En het vliegend hert houdt zich wel aan meer zaken vast. In Zwitserland (Tucino) hadden we op de camping hele grote. Die vlogen 's avonds over je hoofd en zaten ook in de bomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Omdat ze ook wel hangend aan planten o.i.d. paren komen die ankertjes goed van pas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met het eerste deel van je antwoord ben ik het eens, maar bij de paring gebruikt het in de foto op de link het "gewei" en niet de tarsus met de ankertjes denk ik. Maar wel +1, ze hangen wel degelijk aan planten, bladeren, stammen.