Hoe voelen dieren aan dat er regen komt?

Ik zat net buiten te eten en zie allemaal kringen in het water. De vissen waren bezig. Een half uur later begint het enorm te gieten. Dat is niet de eerste keer dat ik dieren voor een bui druk in de weer zie. Kikkers die kwaken, onze kat die onrustig wordt, vogels die heen en weer vliegen op zoek naar een plek te schuilen. Hebben dieren daar een zintuig voor? Voelen ze aan de wind wat voor weer het wordt? Hoe kan dat toch?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
2.2K

Antwoorden (5)

Dat voelen ze instinctief aan de verandering van de luchtdruk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat spreekt elkaar tegen.
AWM
14 jaar geleden
Vissen leven in het water.
Er is geen luchtdruk in het water.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Maartah: hoezo? Wat spreekt elkaar tegen?
@ Antwoordman: Je hebt gelijk, er is geen luchtdruk in het water, maar wel druk. Je hebt dus gelijk, een beetje dan :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Luchtdruk is net zoiets als de temperatuur; dat voel je met je zintuigen (wij kunnen dat in veel mindere mate dan sommige dieren) en dus niet instinctief :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Maartah: Ik heb me idd niet helemaal correct uitgedrukt. Het voel is niet instinctief, maar het handelen nav het voelen wel. Want voorzover mij bekend is, denken dieren niet na in de trant van: "Oooo, de lucht wordt zwaarder, ik ga maar eens schuilen want anders word ik straks nat".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ maartah...love your dress ;-)
dieren en dan vooral insecten voelen aan dat de luchtdruk verandert,insecten gaan dan lager vliegen bij voorkeur zo laag mogelijk,verder gaan vrouwtjes muggen dan het water opzoeken om hun eitjes te leggen,wat voor de vissen een soort catering is ze willen dan zoveel mogelijk eten wat bij ze thuis gebracht word vandaar dat ze actief aan de oppervlate van de vijver naar eitje en muggenlarven happen, een en ander kun je ook waarnemen bij zwaluwen ze scheren dan vlak over de grond met de bek open, een soort vliegend buffet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel veel dieren incl. de mens ,reargeert op zijn instinct.
Alleen bij de dieren is het nog volop aanwezig terwijl de mens het graag bewezen wilt zien waarom hij zo reargeert.
Het instinct bij dieren werkt eigenlijk net zo als ons zesde zintuig, dat kunnen we ook niet rationeel verklaren.
Het zou nog kunnen wezen dat dieren reargeren op een dalende luchtdruk, dat meestal vooraf gaat aan slecht weer.
Maar ook dan is het toch het instinct van het dier, want hij kan er niet over nadenken.
Hij reargeert op zijn gevoel, iets wat de meeste mensen niet meer kunnen.
Heel veel dieren kunnen verandering van weer aanvoelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"voelen" en "Hoe" is niet compatibel in één zin... Voelen doe je of doe je niet, maar er komt nooit een hoe aan te pas...

Dieren staan veel dichter bij de natuur, dan is het ook geen wonder dat de dieren de natuur beter aanvoelen en maatregelen treffen terwijl wij nog niets doorhebben...

zodoende...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar hoe voelen ze dat dan....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er is geen "hoe" aan voelen... daar begin in het antwoord mee...
Dit zal wel iets met het instinct van dieren te maken hebben. Zou het toeval zijn dat mijn hond uren onrustig was, voordat er brand uit brak. Wat wel typisch was is dat de brand uit brak tijdens het wandelen met de hond...