Waarom voel je meer pijn nadat je een heet ding heb vast gehouden, dan als je het al vast hebt?

altijd als ik voor de lol de verwarming vast pak krijg ik het heet en een beetje pijn, maar dan laat ik het los, en doet het nog meer pijn.
Hoe komt dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (4)

Dat maakt op zich niets uit. Sterker nog: als je de verwarming blijft vasthouden, zul je dezelfde pijn voelen als wanneer je m direkt loslaat of zelfs veel meer pijn voelen.

Het enige wat hier speelt, is dat het even duurt voor dat het mechanisme in je lichaam in werking treedt dat zorgt voor het voelen van pijn. Je hand voelt zelf niet of iets te heet is, maar je hersenen bepalen dat. (een mooi waarschuwingssysteem! Als je dat niet zou hebben zou je je vreselijk kunnen branden zonder dat je het merkte) Dat kost even tijd, en daarom lijkt het alleen maar zo, dat als je loslaat er opeens meer pijn komt. Het is dus alleen maar een kwestie van tijd: loslaten of blijven vasthouden maakt dus niet uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk ook dat die warmte 'doortrekt'. Als ik te heet afwaswater heb en ik wil er een vork of zo uitvissen dan gaat dat nog wel zo'n beetje. Maar als ik er dan even later weer een wil pakken, is het meteen al te heet. Daardoor krijg ik het idee dat die warmte doortrekt. Het zou natuurlijk ook zo kunnen zijn dat de vuurvastheid van mijn vingers snel afneemt... :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben het gedeeltelijk eens met de voorgaande antwoorden maar heb wel een uitbreiding

Het is absoluut zo dat de pijn altijd na een tijdje erger wordt. Als je je per ongeluk brandt (bijv aan een hete oven) denk je soms de eerste 30 seconden daarna nog, nou dat valt gelukkig mee, niks gebeurt, MAAR een paar minuten daarna gaat het toch pijn doen!!!!! En als je niet goed koelt (dat moet ook 10 minuten terwijl in 1 minuut de bovenste laag huid natuurlijk weer koud is, maar wat eronder zit niet), heb je uren pijn.

Dit heeft volgens mij ook te maken met de verbranding. De eerste pijn is om de reactie op te wekken (zodat jij je hand terugtrekt), de vervolg pijn is wondpijn.

Dat heb je ook als je jezelf per ongeluk snijdt, de snee voel je wel, maar vaak is de pijn erna veel erger.
amigo
13 jaar geleden
Dat heeft te maken met het feit dat er na de verbranding stoffen ontstaan die oa. blaren veroorzaken.
Deze stoffen zorgen er voor dat het verbrande en niet verbrande van elkaar gescheiden worden, zoals het vocht die onder de blaar zit, doet.
Is er een zeer ernstige verbranding , dan zijn de gevoelszenuwen ook dood en voel je daar niets meer.
In het overgangsgebied tussen derde en tweede graad
ontstaat echter veel meer pijn.
Dus heft dat chemische proces enige tijd nodig op op gang te komen.
De eerste seconden overheerst de schrikreactie, waardoor de pijn dan nog niet goed gevoeld wordt.
De reflex is echter veel sneller weer terug bij je spieren (on je hand terug te trekken/los te laten, dan het je bewust worden van de pijn.
De napijn komt niet door verdere warmtegeleiding, als de warmtebron direct verwijderd is, de geleiding van warmte in weefsel gaat heel snel en "naverbranding" is met een paar tellen wel afgelopen, terwijl de pijn in ongeveer 5 minuten zijn maximum bereikt (bij relatief kleine verbranding)