Hoe is het mogelijk dat trekvogels zulke grote afstanden kunnen vliegen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Het beste antwoord

energie`
trekvogels pendelen tussen het broedgebied op de ene plaats en overwinteren op een andere plaats.
Hierdoor profiteren ze onderandere van het voedselaanbod.
Voor het opstijgen voor de vlucht dus lekker volproppen en een reserve opbouwen. Tijdens de trek is er ook een mogelijkheid om te eten en te rusten (de zwaluw kan tijdens de trek zijn eten uit de lucht halen') het maken van tussenstops (op land of water) is om even op adem te komen wat te eten en te drinken en vervolgens vlot weer verder te gaan.
de trekvogel kan 1/3 van lichaamsgewicht aanspreken voor de reis, maar moet op plaats van bestemming dan weer nieuwe reserves aanvullen.

tomtom`
vogels navigeren met behulp van
°het aardmagnetisch veld
°sterrenkompas (overdag eten en in de avond/nacht vliegen)
°zonnekompas hoek en stand van de zon (bv duif zal niet vliegen in de mist, het gedesorienteerd en kan ergens tegenaanvliegen)

soms komen er vogels terecht op een onlogische plaats. bij deze vogels is het trekinstinkt genetisch bepaald en kunnen finaal de verkeerde kant op gaan. hierbij spreek je van dwaalgasten

de recordhouder is de noordse stern. bij een ´retourtje´heeft hij de afstand afgelegd die gelijk is met de omtrek van de aarde 3500 km met enkele tussenstops

als dat geen airmiles zijn.... :)

(meer info bij de bron)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel helder en duidelijk alleen jammer voor de Airmiles

Andere antwoorden (1)

Trekvogels gaan ieder jaar naar het Zuiden om te overwinteren. Ze vliegen duizenden kilometers non-stop achter elkaar door. Dat kost heel veel energie en dat halen ze uit de vetvoorraad die ze aanleggen voor ze vertrekken. Ze moeten dus heel veel eten voordat ze vertrekken. Ze weten wanneer ze moeten gaan eten door hun biologische klok. Dat is een mechanisme dat iedereen in zich heeft dat zegt wanneer je iets moet doen. Voor ze gaan opvetten wegen ze ruim een kilo en als ze in het voorjaar vertrekken naar hun broedgebied bijna twee kilo.

De weg kunnen ze vinden op basis van de stand van de zon, de beweging van de sterren en het magnetisch veld van de aarde.

Trekvogel hebben allerlei manieren om zuinig met energie om te gaan zodat ze lang kunnen vliegen. De vogels vliegen bijvoorbeeld in een V,dan vangt de voorganger de wind op zodat ze energie besparen. Ze kunnen op deze manier ook zien waar ze heen gaan en samen vliegen is veel veiliger!
fremar
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
duidelijke uitleg +