Hoe kan het dat mijn hond in de winter plukrijp is?

Ik heb een kruising tussen een cairn terrier en een border terrier. Dit is een ruwharig hondje en moet om het half jaar geplukt worden (de ruwe haren laten dan los en die moet je eruit trekken aangezien het in de natuur normaliter eruit getrokken wordt tijdens het rennen door struikgewassen). Alleen nu is mijn hond midden in de winter plukrijp geworden (dan krijgen ze een scheiding en zijn de haren rijp om geplukt te worden). Ik vind het niet logisch aangezien ze toch niet voor niets een wintervacht hebben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
2.9K

Antwoorden (3)

Een hond in de natuur heeft geen verwarming. Zijn omgeving is dan koud, dus moet hij een dikke wintervacht aanmaken.

Maar onze trouwe huisvriendjes wonen gezellig bij ons in onze warme huiskamers. Eind van de herfst maken ze een mooi wintervacht aan omdat buiten de temperatuur daalt. Maar doordat wij stoken en het altijd warm is in huis, heeft het wintervacht op een gegeven moment geen nut meer en gaat het loslaten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat de lente in aantocht is moet de wintervacht plaats maken voor de zomervacht. De wintervacht wordt dan plukrijp. Het regelmatig bezoeken van een trimsalon bevordert de groei van de vacht ook. Bovendien zijn honden eigenlijk geen echte buitendieren meer, zodat de ontwikkeling van de vacht zich minder aantrekt van de seizoenen dan bij een dier dat alleen buiten in de open lucht leeft.

Wij plukken onze Cairn Terriers zelf met een 'coat king', een soort kam waarmee je de dode haren eruit trekt. Het is voor de honden veel prettiger dan het echte plukken en de vacht blijft er erg mooi van. En met twee honden besparen we aardig wat tijd en plukkosten.
Plaatje bij antwoord
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
Ja, dat is de doerak van de twee, altijd van alles aan het onderzoeken en met iedereen vriendjes willen worden. De rechter is zijn truttige zus, maar ze is net zo lief.
mijn cairn word om de 3 maanden geplukt om hem mooi te houden, doe ik het niet dan is ze heel erg aan het ruien, dus het maakt niet uit, zomer of winter.