Hebben vogels het koud?

Het is nu 0 graden buiten. Wij (mensen) voelen dat het koud is en vinden dat onaangenaam. Voelen vogels dat ook?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
7.2K

Het beste antwoord

onze inheemse vogels zijn goed ingesteld op winterse omstandigheden, mits niet al te extreem.
hun grootste probleem is niet de kou, maar het vinden van voedsel.
mits de vogel voldoende voedsel heeft, heeft hij geen moeite z'n lichaamstemperatuur van 42 gr. op peil te houden.
de vogel heeft onder z'n verendek enorm veel donsveertjes die 'm lekker warm houden.
verder lopen in z'n poten de aderen dusdanig naast elkaar, dat het afkoelende bloed meteen weer opgewarmd wordt, zodat hij geen koude voeten heeft.

anders wordt het als het verenpak van de vogels niet in orde is, en z'n isolerende werking heeft verloren.
dit is bijvoorbeeld het geval bij de olievogels die we binnenkrijgen.
vaak betreft dit koeten en alken, die onderkoeld zijn, omdat hun vette verenpak niet meer isoleert.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+, ook voor je reactie over dat bijvoeren in het voorjaar. Weer wat geleerd ;)

Andere antwoorden (1)

Jazeker, ze maken bolletjes van zichzelf, zetten al hun veertjes op, om de warmte te isoleren.
De kleintjes (mezen, mussen, winterkoninkje, roodborst) kunnen in één nacht wel 1/3 van hun lichaamsgewicht verliezen om warm te blijven.
Vandaar, dat bijvoeren dmv. vetbollen, zonnepitten, spekzwoerd, havermout ed. nu echt nodig is - gelukkig ligt er geen sneeuw, anders hadden ze het nóg moeilijker voer te vinden.

Niet te veel pinda's voeren, vanaf half februari : de mezen hebben gedeeltelijk al jongen, die pinda's niet kunnen verteren als ze die gevoerd krijgen, en dan dus ahw. verhongeren...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
je laatste alinea is achterhaald: de vogelbescherming adviseert gewoon te blijven voeren.
uit onderzoek is nl gebleken dat de mezen onderscheid maken: ze eten zelf de pinda's, maar zoeken rupsjes ed voor de jongen.
je ondersteunt de oudervogels dus door te blijven voeren in het voorjaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je, rieneke : dit is (goed) nieuws voor mij - wéér wat bijgeleerd!! Dan kan ik de rest van de ongedopte pinda's dus toch weer rijgen en buiten hangen...er hangt nog een half net gedopte pinda's, waar ik dus nu geen bedenkingen meer over hoef te hebben!
Rieneke1
13 jaar geleden
ik vond het ook heel fijn nieuws :)
ik zie op het asiel zoveel uitgemergelde vogels, in mijn leefomgeving zie ik graag weldoorvoede exemplaren.