Hoe komen bomen op een berghelling aan water?

Hebben ze dan allemaal een andere lengte wortels om bij het grondwater terecht te komen? of hoe zit dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.8K

Het beste antwoord

een boom hoeft niet helemaal met zijn wortels in het grondwater te komen om te drinken, wortels zijn geen rietjes die echt in het water moeten hangen om het te kunnen opnemen... het regenwater loopt tussen aarde, zand en steentjes de grond in... daar zit de boom (en ander planten) met hun wortels die dat vocht kunnen opnemen... het water 'sijpelt' door de wortelhuid naar binnen, eigenlijk het tegengestelde van het verdampen van vocht uit de bladeren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bomen houden het water dat van de berg afloopt tegen en nemen dat op...

Het regent meer voor een berg dan op het vlakke land, vanwege de stijging van de wolken...

Tot een bepaalde grens leveren de bomen door hun bestaan het bewijs dat ze kunnen overleven, boven die grens lukt ze dat dan weer niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bergen bestaan uit rotsen en lossen stenen.
Als er regen valt dan sijpelt het langzaam door de stenen en rotsen naar beneden, al dat water gaat ook richting dal , maar dan onder de grond.
Kijk maar eens in de bergen waar altijd maar water naar beneden loopt, in beekjes, ook als het al een hele tijd droog is.
Dus eigenlijk loopt het regenwater onder de grond langzaam naar het dal en onderweg kunnen de bomen hier van drinken en die zitten natuurlijk met hun wortels precies in de laag stenen waar dat water door loopt.
Het water dat je niet ziet maar er wel is.