Als er een vogeltje uit het nest valt beseft de moeder vogel dan dat het dood is.?

Voelt een vogel dan rouw?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
5.3K

Het beste antwoord

Ik denk dat vogels niet het begrip dood kennen/herkennen en dat vogels verdrietig kunnen zijn en kunnen rouwen. Ze reageren op instinkten. Zodra een vogeltje geboren is reageren de ouders op de geluiden en de openstaande snavel. dat is het teken; eten verzamelen. Zo herkennen ze instinktmatig verschillende stadia in hun leven en dat van hun kinderen. Dood betekent voor hun niet meer bewegen. Om daar zeker van te zijn dient dit goed gecontroleerd te worden en om die reden blijven ze wat langer bij het dode vogeltje zitten. Voor ons lijkt dit op verdriet en/of rouwen. Voor de vogel is het een instinktmatige controle op ben je wel echt dood, dan ga ik weer verder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Komt ook veel voor bij dierenartsen...

Andere antwoorden (2)

Ik denk dat het in de dierenwereld draait om overleven van de sterkste. Ik heb een keer gezien dat moeder merel de kleinste uit het nest eruit kiepte. Beestje was zwaar ziek en ging praktisch gelijk dood. Was op mijn balkon, dus vandaar dat ik het kon zien.
Misschien eventjes, maar dan snel weer over tot de orde van de dag en druk werken om alle andere kleintjes van eten te voorzien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hier geldt niet het recht van de sterkste, maar van de meeste geschikte.
nee, anders zou ze er wel naast zitten treuren.

bij ons op de boerderij vielen de zwaluwen soms met bosjes uit het nest. de ouders vlogen gewoon af en aan alsof er niets aan de hand was.

nooit heb ik er 1 zien treuren naast zijn jong, of ook maar verbaast zien kijken 'hey, jij hoort toch een verdieping hoger? hallo..... hallo! .......HALLOOOOOO hoor je me wel?)

wel slaan ze alarm als er gevaar in de buurt is of in de buurt van hun jong. willen het ook nog wel verdedigen, maar als het kwaad geschied is gaat volgens mij de knop om bij de vogels