hoe lang kun je leven zonder jezelf te wassen?

ik heb een keer 2 weken lang niet gedoucht en opgegeven moment dan voel je heel raar net of je teveel kleren aan hebt en dat zonder kleren. onaangenaam dus.
maar als je jaren lang je niet wast wat gebeurt er dan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
23.8K

Antwoorden (14)

Ik heb het gelezen in het boek van Belcampo 'De reis van Belcampo'. Hij ging te voet naar Italië. HIj kon zich niet wassen maar rolde het vuil van zijn lichaam. Dus met zijn vingers het vuil eraf rollen. Het schijnt een goede methode te zijn om redelijk schoon te worden. Ik heb het zelf nooit geprobeerd.

Toegevoegd op 22-06-2009 00:52:44
Wie wel eens in de sauna geweest is weet wel wat 'scrubben' is: dat is dus de methode.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat was de reden dat je twee weken niet hebt gedoucht dan? Weet dat er zwervers zijn die zich jaren niet douchen, dus denk dat je er niet snel aan dood gaat, maar stinken doet het wel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jarenlang is wel erg lang. Je gaat stinken, ongetwijfeld.
Maar elke dag je hele lijf met zeep insmeren is ook niet goed.
Je doodt daar nuttige bacteriën mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken er een die al jaren geen bad of douche heeft genomen. Wast alleen z'n handen na toiletbezoek.
Vind em niet stinken en hij ziet er ook niet vies uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb eens een verhaal gelezen van de neuroloog Oliver Sacks over een zwerver die zich al heel lang niet had gewassen. Toen hij werd opgenomen en werd schoongemaakt stierf hij niet lag daarna.

Het is maar net hoe je "wassen" omschrijft. Je kunt schadelijke parasieten ook verwijderen door een zand (olifanten) of modderbad (varkens).

Zo lang je geen infecties krijgt is het niet zo'n probleem. De huis is redelijk ondoordringbaar, maar als je een wond hebt is het een ander verhaal. Slechte hygiëne zorgt dan sneller voor een ernstige ziekte, al dan niet met dodelijke afloop. Door verbeterde hygiëne leven we ook langer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens mij kan je voor altijd leven zonder je te wassen.
zwervers wassen zich ook nooit, en die worden ziek als je ze na 3 jaar ion een bad dompeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor zover ik weet ga je niet dood aan jezelf niet wassen, je gaat alleen vreselijk stinken en je bent vatbaarder voor infecties. Dus als je dan dood gaat is het zeer waarschijnlijk aan een infectie.......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt in principe je hele leven zonder je te wassen. Je lichaam heeft een redelijk groot zelfreinigend vermogen, en wassen of zelfs contact met water is niet strikt noodzakelijk om te overleven, al is het wel een prettig gevoel.

Je gaat er trouwens ook niet van stinken ; wat gaat stinken (de geur die we van 'zwervers' kennen) is voornamelijk de kleding als je die ook niet wast. Die vormt een goede voedingsbodem voor bacteriën, en heeft geen enkel zelfreinigend vermogen.

Niet wassen, wat op zich vermoedelijk niet eens tegennatuurlijk is, werk het best als je - ook de meest natuurlijk situatie - niet of nauwelijks kleren draagt. Je huid vernieuwt zich continu waarmee je ook vuil verliest, al blijft er wel een dikkere beschermlaag over op je huid zelf.

Hoewel ik me afvraag of je in een modern stedelijk milieu net zo schoon blijft als in een meer natuurlijke situatie ; daar zijn natuurlijk allerlei vervuilingen als roet en fijnstof en uitlaatgassen en weet ik wat allemaal waar je huid van nature niet echt tegenop gewassen is. Af en toe een douche lijkt me vandaag de dag in de bewoonde wereld dan ook wel aan te bevelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe vaak is af en toe genoeg, als je wel steeds je kleren wast?
Eén keer per week wassen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor je huid, als je zeep gebruikt, is eens per week eigenlijk de taks. Eerlijk gezegd spring ik liever iets vaker onder de douche, maar mijn haar was ik bijvoorbeeld maar eens per week met zeep, anders is het al-tijd vet. Vroeger was eens per maand normaal (haar wassen dan he ?) . Mijn huid kan ook niet dagelijks zeep en helemaal gene parfums verdragen, maar gewoon water is meestal verfrissend genoeg. Goeie deo erbij, en je ruikt niks. Echt niks ; da's ook wel eens prettig. Maar het stof enzo moet er wel dagelijks af, hoor !
Je hoeft je niet te wassen, nooit niet... Je went eraan en het is niet slecht... Er gebeurt niets als je je niet wast, je stinkt misschien een beetje, maar daar wen je zelf aan hoor...

Het is eerder gevaarlijk als je je te veel wast, dan kun je eerder ziekten en last van oplopen, zeker als je dan ook nog zwaar desinfecterende zeep gebruikt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vermoed dat als je je jaren lang niet wast, je sociale leven op een behoorlijk lager pitje komt te staan, om over je sexleven maar helemaal niet te spreken :)

Of je er ziek van wordt? Dat betwijfel ik, zoals al eerder aangegeven, zwervers kunnen er ook prima mee leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Frencie
een jaar geleden
Als je je alle twee niet wast, zal t wel meevallen... ;-)
Zolang tot je dood gaat.

Er zijn landen genoeg waar schoonwater zo'n schaars artikel is dat wassen vaak minimaal gebeurt. En dan alleen slechts afspoelen, dus zonder zeep.

Het sociale aspect heb je natuurlijk alleen wanneer JIJ de uitzondering bent. Wanneer we allemaal gaan stoppen met wassen valt het niet meer op dat het stinkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de middeleeuwen was het normaal zich niet te wassen gedurende een periode van een paar maanden, tenzij het zomer was en je aan een propere rivier woonde. Want de steden waren toen al bevuild en de varkens liepen rond in de straten. Het immuniteitstelsel van de mens is danig afgezwakt dat je met grote zekerheid één of ander dermatologisch probleempje zult verkrijgen na een paar weken : schurft, luizen ea Maar overleven doe je wel een paar maanden als de maatschappij je niet elkaar klopt omwille van de stank .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel eens in de bus achter zo'n 'schoon' type gezeten ?? Over stinken gesproken zeg.......
In de oertijd kenden ze ook geen zeep, dus zullen zij zich ook wel niet dagelijks gewassen hebben. In de middeleeuwen gebruikten ze parfum om de vieze geur te verdoezelen en droegen ze pruiken op de vieze haren wat natuurlijk wel ongedierte teweeg bracht ! Laat mij maar lekker dagelijks douchen, ik ben er nog nooit ziek van geworden ;)) Moet er niet aan denken om me alleen te wassen aan de wastafel, voel me dan toch niet fris :(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je gaat er niet dood aan, tenzij je ergens een wondje hebt dat gaat infecteren door al het vuil op je huid. Als je daar dan vervolgens niet mee naar de dokter gaat kun je eraan doodgaan. Maar dat geldt ook voor mensen die zich wel wassen...
Maar stinken....wauw!