Het evenwichtsorgaan is een zeer complexorgaan dat bestaat uit vijf holtes bestaat: de drie halfcirkelvormige kanalen, het ovale zakje (utriculus) en ronde zakje (sacculus). De halfcirkelvormige kanalen geven informatie over draaibewegingen van het hoofd, het ovale en ronde zakje geven informatie over de stand van het hoofd t.o.v. de zwaartekracht. De evenwichtsorganen werken sterk samen met de ogen en zijn ook afhankelijk van een goede nekfunctie.

Duizeligheid kan worden veroorzaakt door een storing in het evenwichtsmechanisme [door het snel ronddraaien] in het binnenoor of door een neurologische storing.
Het betekent dat drie organen met elkaar 'in strijd' zijn: het evenwichtsorgaan, het zicht (de ogen) en de spieren doen allemaal iets anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat je evenwichtsorgaan dan verstoord is en zich weer moet herstellen. Dit kost tijd. Gedurende deze periode is het lichaam het evenwicht kwijt en hierdoor word je duizelig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het vocht in je evenwichtsorgaan een tijdje blijft doordraaien. Daardoor blijven de sensors beweging registreren. Dat geeft weer een signaal aan de hersenen die denken dt je nog rond draait.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt omdat er ergens bij je evenwichtsorgaan (ik weet niet heel precies hoe dat in elkaar zit) een soort vloeistof zit. Als je heel snel rond draait en dan opeens stil staat, gaat die vloeistof nog even door. Je hersens denken dan dat je draait, maar je ogen zeggen van niet. Hierdoor word je duizelig.